Zastava Bosne i Hercegovine

NACRT ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA: Vozila će privremeno biti oduzimana od učinioca težeg prekršaja iz oblasti bezbednosti saobraćaja na putevima, koji je u poslednje dve godine osuđivan za teže prekršaje iz ove oblasti. Pod tim težim prekršajima podrazumeva se vožnja bez vozačke dozvole, nasilnička vožnja i slično


Vožnja pod dejstvom alkohola sa više od 1,2 promila u krvi, odbijanje alko-testa, vožnja bez vozačke dozvole ili tokom mere zabrane upravljanja vozilom - samo su neki sa spiska od 18 saobraćajnih prekršaja zbog kojih će se oduzimati vozilo, prema Nacrtu zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima.

Kako je predviđeno Nacrtom zakona, koji bi u martu trebalo da prođu Vladu i nađu se pred poslanicima, vozilo će biti oduzimano samo onim vozačima koji su u prethodne dve godine već pravosnažno osuđeni za neki od ovih prekršaja sa spiska, i to do pravosnažnog okončanja prekršajnog postupka, bez obzira na to da li je vozač vlasnik vozila ili nije.

 - Ovu listu mogli bismo da nazovemo "crna lista prekršaja" jer se odnosi na najopasnija ponašanja u saobraćaju - kaže Damir Okanović, predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja. - Reč je o privremenom oduzimanju vozila do okončanja postupka, a sud, po postojećim propisima, ima mogućnost da u postupku vozilo oduzme i trajno. Ove izmene su hitne, a paralelno sa njima radi se i na novom Zakonu o bezbednosti saobraćaja, koji bi trebalo da bude završen do Nove godine, i po kom bi sud u određenim situacijama imao ne mogućnost, nego obavezu oduzimanja vozila.

Na pitanje da li je ova drakonska mera u skladu sa Ustavom, Okanović odgovara da ona nije drakonska, s obzirom na težinu prekršaja, i da jeste u skladu sa Ustavom. Naime, Zakon već predviđa trajno oduzimanje vozila taksistima koji rade "na divlje", odnosno nelegalno. Taj propis je donet 2006, a Ustavni sud Srbije šest godina kasnije donosi odluku da on nije protivustavan.

 - Nadam se da nikom neće biti oduzet automobil i da će se svi ponašati u skladu sa propisima - dodaje Okanović. - Državi nije stalo do uzimanja automobila, njoj je potrebna zaštita ljudskih života, a ne automobila. Najnovija studija pokazuje da jedan izgubljen život u saobraćaju košta najmanje milion evra, kada se sve sabere: troškovi sudskog postupka, osiguranje, posledice po porodicu, novac uložen u školovanje te osobe...

On primećuje i da je veliki broj žrtava stradao upravo zbog vožnje u alkoholisanom stanju i prekoračenja brzine. Nije previše retka ni vožnja bez dozvole, kao i vožnja tokom izrečene mere zabrane upravljanja vozilom ili oduzimanja vozačke dozvole zbog nakupljenih kaznenih poena:

 - Nekome ko nema položen vozački ispit ne možete izreći kaznene poene, niti mu uzeti dozvolu, već samo naplatiti kaznu ili eventualno izreći dvomesečni zatvor, pa ispada da je on u povoljnijem položaju od regularnih vozača. Zato je oduzimanje vozila prava mera kod povratnika kada je u pitanju ovo delo.

I Verica Mijović iz Agencije za bezbednost saobraćaja, koja takođe učestvuje u radu na izmenama Zakona, pozitivno ocenjuje meru privremenog oduzimanja vozila:

 - Vozila će privremeno biti oduzimana od učinioca težeg prekršaja iz oblasti bezbednosti saobraćaja na putevima, koji je u poslednje dve godine osuđivan za teže prekršaje iz ove oblasti. Pod tim težim prekršajima podrazumeva se vožnja bez vozačke dozvole, nasilnička vožnja i slično.

Ne misle baš svi da oduzimanje vozila rešava akutne probleme. Dekan Saobraćajnog fakulteta u Beogradu dr Nebojša Bojović veruje da bi se oni mogli rešiti i na druge načine, do kojih bi se došlo da je javna rasprava održana na tom fakultetu. Stojadin Jovanović, nekadašnji načelnik Uprave saobraćajne policije, primećuje da je retko ko u Evropi u zakon uvrstio oduzimanje vozila. On misli da ta odredba ne stavlja sve učesnike u saobraćaju u ravnopravan položaj (npr. one koji voze tuđi ili službeni automobil). Mera, kaže, može dati rezultate, ali ne značajne, a svakako su potrebne i druge, poput video-nadzora i poboljšanja putne strukture.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Vebsajt Novosti, V. Crnjanski Spasojević, 28.01.2023.
Naslov: Redakcija