Zastava Bosne i Hercegovine

POSEBAN KOLEKTIVNI UGOVOR ZA DRŽAVNE ORGANE: Sindikat pravosuđa traži izmene i dopune kolektivnog ugovora


15. januara 2020. godine u Ministarstvu državne uprave i lokalne samouprave održan je sastanak povodom Inicijative za izmenu i dopunu Posebnog kolektivnog ugovora za državne organe ("Sl. glasnik RS", br. 38/2019) koju je Ministarstvu državne uprave i lokalne samouprave podneo Sindikat pravosuđa Srbije, kao i predloga Sindikata uprave Srbije da se pokrene postupak izmene i dopune PKU za državne organe i PKU za zaposlene u jedinicama lokalne samouprave.

Na sastanku se razgovaralo o predlozima za izmenu i dopunu Posebnog kolektivnog ugovora za državne organe koje je Sindikat pravosuđa Srbije dostavio u Inicijativi za izmenu PKU, u vezi dopune člana 2. stav 3. PKU, tako da se proširi obim prava koja izabrana, imenovana i postavljena lica u državnom organu koji nemaju položaj državnog službenika ili nameštenika lica mogu da ostvare a koja su utvrđena PKU, izmene člana 38. PKU radi uvođenja prava na dodatak za dežurstvo, kao i izmene člana 48. PKU u cilju definisanja visine naknade za pravo na topli obrok i regres.

Povodom predloga izmene člana 2. PKU, u delu koji se tiče naknade plate za korišćenje godišnjeg odmora, predstavnicima sindikata je ukazano da na ovaj način može doći do umanjenja prava na naknadu za izabrana, imenovana i postavljena lica u državnom organu koji nemaju položaj državnog službenika ili nameštenika imajući u vidu da se na njih primenjuje Zakon o radu ("Sl. glasnik RS", br. 24/2005, 61/2005, 54/2009, 32/2013, 75/2014, 13/2017 - odluka US, 113/2017 i 95/2018 - autentično tumačenje) u skladu sa kojim ostvaruju pravo na naknadu zarade u visini prosečne zarade u prethodnih 12 meseci u koju ulaze i dodaci na platu (npr. za pripravnost, za prekovremene sate), dok je članom 32. PKU propisano da, zaposleni ima pravo na naknadu plate dok koristi godišnji odmor koja se obračunava i isplaćuje u istom iznosu kao da je radio, pa bi prihvatanjem ove izmene ova lica naknadu plate za korišćenje godišnjeg odmora ostvarivala u visini samo osnovne plate uvećane za minuli rad. S tim u vezi predstavnici sindikata su se izjasnili da će razmotriti navedeno i konsultovati sa Udruženjem tužilaca iz razloga što bi ovo rešenje moglo da bude nepovoljnije za lica iz člana 2. stav 3. PKU.

Dalje, u pogledu prava na naknadu štete za neiskorišćeni godišnji odmor, ukazano je da je to pitanje uređeno članom 76. stav 1. Zakona o radu, koji se na identičan način primenjuje na funkcionere i da nema potrebe da se izvrši ova izmena, jer je ista primena već obezbeđena postojećim propisima.

U vezi naknade troškova za ishranu u toku rada i regres za korišćenje godišnjeg odmora, istaknuto je da kako to pravo budu ostvarili državni službenici i nameštenici, tako će biti i za izabrana, imenovana i postavljena lica u državnom organu koji nemaju položaj državnog službenika ili nameštenika.

U vezi predloga Sindikata da se uvede dodatak za dežurstvo, predstavnica Sindikata pravosuđa Srbije iznela je problem u Specijalnoj zatvorskoj bolnici gde doktori rade skraćeno radno vreme, ali pošto je njihovo prisustvo obavezno i zbog potrebe posla rade i po 12 sati, ne mogu da ostvare naknadu za prekovremeni rad jer je članom 53. Zakona o radu propisano da skraćeno radno vreme isključuje prekovremeni rad. Takođe, ukazano je i na problem u sudovima i tužilaštvima u vezi rada nameštenika koji obavljaju poslove veće složenosti i koji po tom osnovu ostvaruju pravo na dodatak za dodatno opterećenje na radu u smislu da ta lica ne mogu da ostvare i pravo na naknadu za prekovremeni rad ili kada dežuraju, jer dodatak na platu za dodatno opterećenje na radu isključuje pravo na dodatak za prekovremeni rad.

S tim u vezi, predstavnici Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave i Ministarstva pravde su istakli da ne postoji pravni osnov za dežurstvo koji mora biti u zakonu, i dali su predlog mogućeg rešenja koji je potrebno razmotriti, da se dežurstvo uvede samo za zdravstvene radnike u Specijalnoj zatvorskoj bolnici, shodnom primenom odredaba propisa o zdravstvenoj zaštiti i definiše odredba kojim bi bilo propisano da državni organi koji su dužni da obezbede usluge neprekidne zdravstvene zaštite svojih korisnika, imaju pravo da uvedu dežurstvo kao organizaciju rada, u skladu sa propisima o zdravstvenoj zaštiti u kom smislu bi ti zaposleni za vreme dežurstva za to vreme ostvarivali pravo na naknadu za svaki sat dežurstva kao zdravstveni radnici u skladu sa tim propisima.

Što se tiče pitanja nameštenika koji obavljaju poslove veće složenosti, predstavnica MDULS, pomoćnik ministra Ivana Savićević je dala predlog mogućeg rešenja koji je potrebno razmotriti da se u članu 38. PKU doda novi stav 6. kojim bi se propisalo da se ograničenje kojim dodatak za dodatno opterećenje na radu isključuje dodatak za prekovremeni rad ne odnosi na nameštenike iz stava 5. ovog člana koji obavljaju prekovremeni rad koji je nastao kao posledica odazivanja na poziv državnog organa tokom pripravnosti.

Povodom navedenih predloga pomoćnik ministra Ivana Savićević je istakla da je potrebna procena finansijskih efekata i saglasnost Ministarstva pravde i da se zatraži prisutnost predstavnika Ministarstva finansija kako bi se izjasnili na navedene predloge. Dogovoreno je da do sledećeg sastanaka Ministarstvo pravde dostavi finansijske efekte predloženih rešenja, kao i broj lekara i zdravstvenih radnika u Specijalnoj zatvorskoj bolnici.

U vezi predloga Sindikata pravosuđa Srbije, koji se odnosi na obnovljenu inicijativu u vezi toplog obroka i regresa, ukazano je da je potrebno da se razmotri mogućnost sa Ministarstvom finansija da se definiše bar minimalna visina naknade za topli obrok i regres.

Nakon dostavljanja finansijskih efekta od strane Ministarstva pravde, biće zakazan naredni sastanak povodom inicijative za izmene i dopune Posebnog kolektivnog ugovora za državne organe, o čemu će Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave blagovremeno obavestiti sve učesnike.

Izvor: Vebsajt Sindikat pravosuđa Srbije, 24.01.2020.
Izvod iz vesti, Naslov: Redakcija