Zastava Bosne i Hercegovine

PRAVILNIK O TEHNIČKIM USLOVIMA ZA REGISTRACIJU KRAJNJIH KORISNIKA USLUGE SA PLAĆANJEM UNAPRED: Najkasnije 10. februara 2025. godine operatori moraju da registruju svoje pripejd korisnike. Svaki broj mobilnog telefona biće vezan za neko ime i prezime, bez obzira da li je u pitanju stanovnik Srbije ili neke druge zemlje, ukoliko se broj koristi


Ovih dana, na brojeve mobilnih telefona građana počele su da stižu poruke od operatora mobilne telefonije da svi pripejd korisnici moraju biti registrovani. U pitanju je proces koji je država uvela kao obavezan, a kojim se propisuje da do najkasnije 10. februara 2025. godine operatori moraju da registruju svoje pripejd korisnike.

To znači da će svaki broj mobilnog telefona biti vezan za neko ime i prezime, bez obzira da li je u pitanju stanovnik Srbije ili neke druge zemlje, ukoliko se broj koristi.

Zakon o elektronskim komunikacijama ("Sl. glasnik RS", br. 35/2023) nalaže da operateri registruju i one korisnike koji su počeli da koriste usluge operatera i pre ovog roka, što znači da će od 10. februara svi koji imaju broj telefona morati da budu registrovani.

Svima koji ne budu registrovali brojeve telefona biće ugašeni brojevi, odnosno, kako iz Regulatorne agencije za elektronske komunikacije (RATEL) navode, biće im “obustavljeno pružanje usluge”.

Tačnije, nakon isteka roka za registraciju neregistrovanim pripejd korisnicima biće obezbeđena samo primerena količina saobraćaja potrebna za onlajn registraciju i pozive ka hitnim službama, i to u periodu od narednih 90 dana, odnosno najkasnije do 10. maja 2025. godine. Nakon proteka tog roka, svi neregistrovani pripejd brojevi biće deaktivirani, naveo je RATEL.

Registracija brojeva se može obaviti onlajn ili lično u poslovnicama operatora širom Srbije.

Iz kompanije A1 podsećaju da je registracija pripejd korisnika zakonska obaveza prema Zakonu o elektronskim komunikacijama i da ona omogućava identifikaciju korisnika “radi ispunjenja obaveza poput zakonitog presretanja i zadržavanja podataka”.

Iz A1 navode da ispunjenje ove zakonske obaveze, odnosno registracija, “neće uticati na ponude, a podaci korisnika biće zaštićeni i korišćeni isključivo u zakonske svrhe”.

Iz kompanije Yettel kazali su da im ukoliko tokom registracije broja korisnik da saglasnost za obradu podataka o ličnosti u svrhe kreiranja personalizovanih ponuda, to omogućava da pripreme ponude koje najbolje odgovaraju konkretnim potrebama, kao što su na primer najbolji popusti ili paketi.

“Ukoliko korisnici ne daju ovu saglasnost, operater nema pravo da obrađuje podatke u ove svrhe i u skladu sa zakonskom regulativom, nećemo više moći da korisnicima prikazujemo ponude koje smo prikazivali pre registracije”, naveli su iz Yettel-a.

Prema podacima RATEL-a, fizička lica će moći da registruju svoje brojeve telefona tako što će operatorima dati sledeće podatke: ime i prezime, dodeljeni pretplatnički broj (broj telefona) i jedan od podataka kao što su matični broj građana, evidencioni broj stranca, broj lične karte ili broj putne isprave.

Za pravna lica, potrebni su sledeći podaci: naziv pravnog lica, matični broj pravnog lica i dodeljeni pretplatnički broj.

Registracija brojeva se može obaviti onlajn ili lično u poslovnicama širom zemlje.

Kako se navodi u Zakonu svrha obrade podataka o ličnosti prilikom registracije jeste da se identifikuju korisnici.

Obrađene podatke operator može da koristi samo u svrhu sprečavanja i otkrivanja zloupotreba elektronskih komunikacija, ali i za ispunjenje obaveze omogućavanja zakonitog presretanja i zadržavanja podataka u skladu sa zakonom.

Dodaje se i da obrađene podatke operator može da koristi i u druge svrhe, samo uz punovažni pristanak krajnjeg korisnika, u skladu sa zakonom koji uređuje zaštitu podataka o ličnosti.

“Pružalac usluge je dužan da podatke koji su obrađeni u postupku registracije, čuva za vreme trajanja pretplatničkog odnosa, kao i 12 meseci od dana prestanka pružanja usluge krajnjem korisniku”, navodi se u zakonu.

Mobilni operator i građani koji žele da registruju broj su dužni da u postupku registracije krajnjeg korisnika, preduzimaju mere zaštite od neovlašćenog pristupa obrađenim podacima.

Iz kompanije A1 naveli su da korisnici mogu registrovati svoje brojeve ličnim dokumentom u A1 prodavnicama, putem A1 sajta, odnosno Portala eUprava, kao i da kompanija planira proširenje mogućih kanala registracije.

Iz kompanije Yettel (Jetel) navode da korisnici mogu registrovati pripejd brojeve kroz onlajn kanale - preko Yettel mobilne aplikacije ili na sajtu. Za registraciju je potrebno imati važeći lični dokument, ličnu kartu ili pasoš, kao i aktiviranu SIM karticu u telefonu korisnika ili pakovanje SIM kartice u slučaju da je kartica nova i neaktivirana.

“Potrudili smo se da registracija bude jednostavna u nekoliko klikova tako da korisnici ne moraju da napuštaju udobnost svojih domova i potroše više od par minuta na ovu zakonsku obavezu”, naveli su iz Yettel-a.

Oni objašnjavaju i da proces podrazumeva da korisnik prilikom registracije, fotografiše svojim mobilnim telefonom lični dokument, a potom i svoje lice radi potvrde identiteta, što je u skladu sa standardima identifikacije na daljinu.

Nakon što unesu podatke, korisnici koji imaju aktiviranu karticu koja je već u telefonu, primiće SMS sa kodom koji će potom uneti u formu. U slučaju da kartica nije aktivirana, fotografisaće bar kod na pakovanju kartice nakon čega nema potrebe za aktiviranjem kartice i potvrde koda.

“Ovim smo želeli da korisnicima dodatno olakšamo tako da ovaj proces mogu da obave intuitivno i što je brže moguće”, dodali su.

Nakon uspešne registracije, korisnike u aplikaciji čeka grebalica u kojoj mogu dobiti jednu od pogodnosti kao što su mogućnost kupovine telefona za dinar, dodatni internet, SMS poruke, ili minute za glasovni saobraćaj.

Takođe, za korisnike koji imaju starije modele telefona, registracija je moguća i u bilo kojoj Yettel poslovnici.

Kada korisnici registruju brojeve telefona u A1 mreži, imaće i određene pogodnosti u vidu dodatnog interneta.

“U vidu dobre poslovne prakse i brige o korisnicima, kao i stimulacije za digitalizacijom na ovaj način, omogućili smo i bonus za korisnike od 20 gigabajta (GB) internet saobraćaja na 10 dana ako se registruju do 10.02.2025. kada je krajnji rok za ispunjenje ove zakonske obaveze”, naveli su iz A1.

Kada je u pitanju dopuna kredita, provera stanja, kupovina dodataka, aktivacija bilo koje druge usluge, sve ostaje isto.

Dopuna kredita na trafikama ostaje nepromenjena, ali korisnik mora da se registruje da bi mogao da koristi pre paid usluge, naveli su iz A1.

Iz Yettel-a su napomenuli da ta kompanija za korisnike može da kreira personalizovane ponude u zavisnosti od toga da li su korisnici dali saglasnost za obradu podataka o ličnosti ili nisu.

U slučaju da građani daju saglasnost za obradu podataka o ličnosti, iz Yettel-a navode da su u skladu sa zakonom, ovi podaci potpuno sigurni, bez pristupa neovlašćenih lica i neće se koristiti u druge svrhe osim za registraciju.

“Samo ako korisnik da saglasnost za obradu podataka o ličnosti za svrhe kreiranja personalizovanih ponuda, podaci će se analizirati sa ciljem kreiranja najboljih ponuda za naše korisnike”, dodali su u odgovoru.

Iz kompanije Telekom Srbija kažu da će kao i do sada, na osnovu potrošnje i potreba korisnika, definisati najbolju ponudu u vidu dodataka, ali i da će podaci biti obrađivani u skladu sa Politikom zaštite privatnosti korisnika.

“Naše korisnike motivišemo da što pre registruju svoj prepaid broj, zadrže numeraciju i ostvare dodatne pogodnosti u vidu poklon dodatka - neograničen internet, definisan broj minuta i poruka na određeni vremenski period”, navode iz Telekoma.

Svrha obrade podataka o ličnosti je, kako su dodali, pružanje pripejd usluge korisnicima Telekoma Srbija i realizacija pravne obaveze u skladu sa Zakonom o elektronskim komunikacijama.

“Telekom Srbija obrađuje podatke o ličnosti u skladu sa Politikom zaštite privatnosti korisnika Telekoma Srbija koja je usklađena sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti ("Sl. glasnik RS", br. 87/2018) i Opštim uslovima poslovanja. Sa podacima o ličnosti postupa se kao sa poslovnom tajnom Telekoma Srbija i shodno tome klasifikovani su kao poverljivi”, naveli su iz kompanije.

Iz Telekoma podsećaju da su strani državljani takođe obavezni da se registruju uz odgovarajuću ispravu - odnosno pasoš ili lični dokument sa kojim su ušli u Srbiju.

Kako dodaju u Yettel-u, strani državljani mogu da se registruju koristeći pasoš, ličnu kartu za strance, diplomatsku ličnu kartu ili čak ličnu kartu izdatu od strane država čiji stanovnici mogu da uđu u Republiku Srbiju samo sa tim dokumentom.

Mogu izabrati onlajn kanal, Yettel aplikaciju ili internet stranicu, ili posetiti poslovnicu, sa izuzetkom diplomatskih predstavnika koji, za sada, registraciju mogu obaviti samo u poslovnici.

“Čitav proces je isti kao za srpske državljane”, istakli su iz kompanije.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Vebsajt Nova ekonomija, Katarina Pantelić, 27.11.2024.
Naslov: Redakcija