NACRT ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PODSTICAJIMA U POLJOPRIVREDI I RURALNOM RAZVOJU - Tekst propisa
Član 1.
U članu 14. stav 4. posle reči: “đubrivo,” dodaje se reč:
“sertifikovano".
Član 2.
U članu 31. stav 2. posle reči: “đubrivo,” dodaje se reč:
“sertifikovano”".
U stavu 3. reči: “i/ili seme" brišu se.
Posle stava 3. dodaje se novi stav 4. koji glasi:
“Regres za sertifikovano seme isplaćuje se u iznosu do 17.000 dinara po hektaru za istu površinu za koju može da se ostvari pravo na osnovne podsticaje iz člana 17. tačka 1) podtačka (1) ovog zakona.”.
Dosadašnji st. 4. i 5. postaju st. 5. i 6.
Član. 3.
U članu 38. stav 1. reči: “i/ili seme" brišu se.
Član 4.
Zahtevi, odnosno prijave za ostvarivanje prava na podsticaje podneti do dana početka primene ovog zakona rešavaće se u skladu sa propisima koji su bili na snazi u vreme njihovog podnošenja.
Član 5.
Izuzetno, u 2024. godini, lice koje je ostvarilo pravo na podsticaje za kvalitetne priplodne mlečne i tovne krave u skladu sa posebnim propisom kojim se uređuje ostvarivanje prava na podsticaje za kvalitetna priplodna grla, ostvaruje i pravo na dodatna sredstva za kvalitetne priplodne prvotelke, u skladu sa posebnim propisom kojim se uređuje raspodela podsticaja u poljoprivredi i ruralnom razvoju.
Član 6.
Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
IZ OBRAZLOŽENJA
II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA
Nacrt Zakona o izmenama i dopunama Zakona o podsticajima u poljoprivredi i ruralnom razvoju (u daljem tekstu: Nacrt zakona) pripremljen je kao odgovor na veoma tešku ekonomsku situaciju u kojoj se nalaze poljoprivrednici koji se bave proizvodnjom mleka i mesa, kao i ratarskom proizvodnjom, a sa kojom su Vlada Republike Srbije i Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede upoznati i kroz susrete i razgovore sa udruženjima poljoprivrednih proizvođača.
S obzirom na navedeno, cilj izmena i dopuna Zakona o podsticajima u poljoprivredi i ruralnom razvoju je stabilizacija proizvodnje, tržišta i cena, kao i zaštita domaće proizvodnje.
U pogledu podsticaja u stočarstvu, Nacrtom zakona data je mogućnost da lice koje je ostvarilo pravo na podsticaje za kvalitetne priplodne mlečne i tovne krave, u 2024. godini ostvari i pravo na dodatna sredstva, odnosno isplatu dodatnog iznosa za kvalitetne priplodne prvotelke.
Kada je reč o oblasti biljne proizvodnje, zbog nestabilnosti dohotka proizvođača prouzrokovane, sa jedne strane visokom cenom inputa, a sa druge strane prilično niskim prinosima u poslednjih nekoliko godina, Nacrtom zakona propisano je da se regres za sertifikovano seme isplaćuje u iznosu do 17.000 dinara po hektaru, što predstavlja znatno povećanje u odnosu na iznos od 6.000 dinara, koliko Zakon trenutno propisuje na ime regresa za seme. Druga važna izmena u vezi sa ovim pitanjem je da su Nacrtom zakona regresi za seme određeni samo kao regresi za sertifikovano seme. Cilj ovakvog pristupa je da se poljoprivredni proizvođači motivišu da koriste sertifikovano seme, imajući u vidu da ono daje veće i kvalitetnije prinose od nesertifikovanog semena, kao i da doprinosi sprečavanju širenja korovskih biljaka putem semena i širenja bolesti koje se prenose putem semena.
III. OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA
Članom 1. Nacrta zakona propisana je dopuna člana 14. stav 4. Zakona dodavanjem reči: “sertifikovano” posle reči: “đubrivo,".
Članom 2. Nacrta zakona propisano je da se u članu 31. stav 2. posle reči: “đubrivo,” dodaje se reč: “sertifikovano”, kao i da se u stavu 3. reči: “i/ili seme" brišu. Propisana je i dopuna člana 31. dodavanjem novog stava 4, koji se odnosi na regres za sertifikovano seme.
Članom 3. Nacrta zakona propisano je da se u članu 38. stav 1. Zakona brišu reči: “i/ili seme”.
Članom 4. Nacrta zakona propisana je prelazna odredba.
Članom 5. Nacrta zakona propisana je prelazna odredba koja se odnosi na pravo lica koja su ostvarila pravo na podsticaje za kvalitetne priplodne mlečne i tovne krave da u 2024. godini dobiju i dodatna sredstva za kvalitetne priplodne prvotelke.
Članom 6. Nacrta zakona propisano je da ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije".
IV. PROCENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA POTREBNIH ZA SPROVOĐENjE ZAKONA
Finansijska sredstva potrebna za sprovođenje ovog zakona delimično su obezbeđena Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2024. godinu (“Službeni glasnik RS”, broj 92/23) u Razdelu 24 - Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, Glava 24.6 - Uprava za agrarna plaćanja, u ukupnom iznosu od 67.386.492.216 dinara. Navedeni iznos nije dovoljan za realizaciju predloženih izmena i dopuna, a dodatna sredstva potrebno je obezbediti izmenama i dopunama Zakona o budžetu Republike Srbije za 2024. godinu, odnosno Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2025. godinu.
V. RAZLOZI ZA RANIJE STUPANjE NA SNAGU
Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku RS" iz razloga što je korisnicima podsticaja neophodno što pre izvršiti isplatu sredstava.
Iz navedenih razloga stekli su se uslovi za ranije stupanje na snagu ovog zakona, a u skladu sa članom 196. stav 4. Ustava Republike Srbije, prema kome zakoni i drugi opšti akti stupaju na snagu najranije osmog dana od dana objavljivanja i mogu da stupe na snagu ranije samo ako za to postoje naročito opravdani razlozi utvrđeni prilikom njihovog donošenja.
Izvor: Vebsajt Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, 04.09.2024.