Zastava Bosne i Hercegovine

PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O REPUBLIČKIM ADMINISTRATIVNIM TAKSAMA - Tekst propisa


Član 1.

U Zakonu o republičkim administrativnim taksama (“Službeni glasnik RS”, br. 43/03, 51/03 - ispravka, 61/05, 101/05 - dr. zakon, 5/09, 54/09, 50/11, 93/12, 65/13 - dr. zakon, 83/15, 112/15, 113/17, 3/18 - ispravka, 95/18, 86/19, 90/19 - ispravka, 144/20, 138/22, 92/23 i 94/24), u članu 1a tačka 5) tačka na kraju zamenjuje se tačkom i zapetom.

Dodaje se tačka 6), koja glasi:

“6) “elektronsko plaćanje” je plaćanje koje se vrši preko sistema elektronske uprave ili korišćenjem drugog elektronskog sistema koji je tehnički i funkcionalno povezan sa sistemom elektronske uprave tako da obezbeđuje elektronsko prikupljanje i evidentiranje podataka o plaćanju u realnom vremenu (u daljem tekstu: “elektronski sistemˮ).ˮ

Član 2.

U članu 10. posle stava 2. dodaje se novi stav 3, koji glasi:

“Taksa se može platiti i putem elektronskog plaćanja.ˮ

Dosadašnji stav 3. postaje stav 4.

Posle dosadašnjeg stava 4, koji postaje stav 5, dodaje se stav 6, koji glasi:

“Izuzetno od stava 5. ovog člana, u slučaju elektronskog plaćanja takse, dokazom o uplati takse smatra se podatak o izvršenoj uplati takse sadržan u elektronskom sistemu, u koji organ vrši uvid po službenoj dužnosti.ˮ

Član 3.

U članu 14. stav 1. posle reči: “kod DKPˮ dodaju se reči: “i u slučaju elektronskog plaćanja takseˮ.

Član 4.

U Tarifi republičkih administrativnih taksi, Odeljak A - Takse za spise i radnje organa u Republici Srbiji, u Tarifnom broju 33. u Napomeni stav 5. briše se.

U dosadašnjem stavu 6, koji postaje stav 5, posle reči: “taksa izˮ dodaju se reči: “stava 3.ˮ

Dosadašnji stav 7. briše se.

Član 5.

U Tarifnom broju 37. posle stava 5. dodaje se novi stav 6, koji glasi:

“Za izdavanje pogranične propusnice/dozvole za pogranični saobraćaj, pod uslovom reciprociteta           760ˮ.

Dosadašnji st. 6-10. postaju st. 7-11.

U dosadašnjem stavu 11, koji postaje stav 12, reč: “kontroleˮ zamenjuje se rečju: “provereˮ.

Dosadašnji stav 12. postaje stav 13.

Dodaje se stav 14, koji glasi:

“Za izdavanje biometrijske lične karte za lice kojem je odobreno pravo na azil        1200ˮ.

Član 6.

U Tarifnom broju 41. stav 12. posle reči: “vozila” dodaju se reči: “i teretna vozilaˮ.

U stavu 33. iznos: “1.380ˮ zamenjuje se iznosom: “1.440ˮ.

U stavu 34. posle reči: “vozila” dodaju se reči: “i teretna vozilaˮ, a iznos: “1.380ˮ zamenjuje se iznosom: “1.440ˮ.

U stavu 35. iznos: “980ˮ zamenjuje se iznosom: “1.010ˮ.

Posle stava 35. dodaju se novi st. 36-42, koji glase:

“Za registarske tablice po izboru građana za teške četvorocikle, odnosno putnička vozila od istorijskog značaja (oldtajmeri) - par        103.450

Za posebnu zadnju registarsku tablicu po izboru građana za teške četvorocikle, odnosno putnička vozila od istorijskog značaja (oldtajmeri) - komad        103.450

Za registarsku tablicu za priključno vozilo od istorijskog značaja (oldtajmeri) - komad        730

Za registarsku tablicu za mopede, lake četvorocikle i lake tricikle od istorijskog značaja (oldtajmeri) - komad            1.010

Za registarske tablice za traktore i radne mašine od istorijskog značaja (oldtajmeri) - par  730

Za registarsku tablicu za priključna vozila za traktor od istorijskog značaja (oldtajmeri) - komad   730

Za registarske tablice za motokultivatore od istorijskog značaja (oldtajmeri) - par   730”.

Dosadašnji st. 36-41. postaju st. 43-48.

U dosadašnjem stavu 42, koji postaje stav 49, iznos: “7.900ˮ zamenjuje se iznosom: “118.790ˮ.

Posle dosadašnjeg stava 43, koji postaje stav 50, dodaju se st. 51. i 52, koji glase:

“Za registarske tablice za teške četvorocikle, putnička vozila, autobuse, trolejbuse i teretna vozila - duplikat (par)    2.880

Za registarsku tablicu za priključno vozilo - duplikat (komad)           1.460”.

Član 7.

U Tarifnom broju 43a u Napomeni, Tarifnom broju 43b st. 1. i 2. u Napomeni i Tarifnom broju 43v st. 1. i 2. u Napomeni reči: “nakon isteka roka” zamenjuju se rečima: “zbog isticanja roka”, na svim mestima.

Član 8.

U Tarifnom broju 47b dodaje se stav 3, koji glasi:

“Za promenu podataka u rešenju iz st. 1. i 2. ovog tarifnog broja koje zahteva ponovno utvrđivanje ispunjenosti uslova za izdavanje rešenja       14.120”.

Član 9.

U Tarifnom broju 64j tačka 7) reč: “fitopatogenih” briše se.

U tački 14) reči: “- PAKET ANALIZA 1 u sirovom mleku” zamenjuju se zapetom i rečima: “u sirovom mleku - PAKET ANALIZA 1”, a iznos: “100” zamenjuje se iznosom: “130”.

U tački 15) iznos: “320” zamenjuje se iznosom: “400”.

U tački 16) iznos: “100” zamenjuje se iznosom: “120”.

U tački 17) u zagradi tačka i zapeta briše se, a iznos: “510” zamenjuje se iznosom: “650”.

U tački 19) iznos: “120” zamenjuje se iznosom: “160”.

Dodaju se tač. 27)-31), koje glase:

“27) određivanje tačke mržnjenja FTIR-om   30

28) ispitivanje sadržaja uree FTIR-om           30

29) usluga uzorkovanja sirovog mleka po uzorku      300

30) određivanje sadržaja melamina ELISA testom u mleku  1.260

31) određivanje sadržaja hemijskih parametara: mlečne masti, proteina, laktoze monohidrata, suve materije, suve materije bez mlečne masti (mid-infrared spektrometrijom), određivanje ukupnog broja bakterija protočnom citometrijom, u sirovom mleku - PAKET ANALIZA 3      

530”.

Član 10.

Posle Tarifnog broja 64k dodaje se Tarifni broj 64l, koji glasi:

“Tarifni broj 64l

Po zahtevu za izdavanje međunarodne potvrde (sertifikata) o bezbednosti hrane biljnog porekla koja se izvozi, i to:      

1) za proveru dokumentacije po pošiljci         430

2) za proveru identiteta po pošiljci      430

3) za fizički pregled pošiljke u zavisnosti od vrste pošiljke:  

(1) za vagonske i kamionske pošiljke i za pošiljke u kontejnerima do 10 tona         860

(2) za brodske pošiljke po pošiljci do 10 tona            860

(3) za denčane i avionske pošiljke do tri koleta         860

(4) za poštanske pošiljke do 10 kilograma     430

4) za izdavanje međunarodne potvrde (sertifikata) o bezbednosti hrane koja se izvozi       430

NAPOMENA:

Za izdavanje međunarodne potvrde (sertifikata) o bezbednosti hrane koja se izvozi taksa se plaća za proveru dokumentacije, proveru identiteta i fizički pregled pošiljke, koji obuhvata pregled robe i, ukoliko je potrebno, pregled ambalaže u koju je roba upakovana, prevoznog sredstva, oznaka i temperature, uzimanje uzoraka za ispitivanje ili dijagnostiku i bilo koji drugi pregled radi utvrđivanja usaglašenosti u skladu sa zahtevima utvrđenim propisima o bezbednosti hrane.   

Taksa iz ovog tarifnog broja ne sadrži iznos za laboratorijska ispitivanja uzoraka. 

Kada se pregled obavlja na mestu utovara, visina takse za izvršeni pregled pošiljaka uvećava se za            1.300

Za izvršeni pregled pošiljke koja sadrži veći broj vrsta hrane taksa se uvećava za svaku vrstu hrane, za najviše do 20 vrsta hrane, za 430

Za svaki čas čekanja fitosanitarnog inspektora zbog neblagovremene pripreme pošiljaka za pregled, posle upućenog poziva za pregled pošiljke 2.590

Za vagonske i kamionske pošiljke i za pošiljke u kontejnerima preko 10 tona, iznos iz tačke 3) podtačka (1) ovog tarifnog broja uvećava se za svaku sledeću tonu, odnosno započetu tonu za            70

Za brodske pošiljke preko 10 tona, iznos iz tačke 3) podtačka (2) ovog tarifnog broja uvećava se po toni za            70

Za denčane i avionske pošiljke preko tri koleta, iznos iz tačke 3) podtačka (3) ovog tarifnog broja uvećava se po koletu za     70

Za poštanske pošiljke preko 10 kilograma, iznos iz tačke 3) podtačka (4) ovog tarifnog broja uvećava se po kilogramu za   70”.

Član 11.

U Tarifnom broju 93. st. 2. i 4. broj: “200ˮ zamenjuje se brojem: “250ˮ na oba mesta.

Član 12.

U Tarifnom broju 144. st. 4, 5. i 7. iznos: “1.360” zamenjuje se iznosom: “2.000”.

Dodaje se Napomena, koja glasi:

“NAPOMENA:

Za licencu za prevoz putnika iz stava 4. ovog tarifnog broja, u elektronskom obliku            1.200

Za izvod licence za prevoz putnika iz stava 5. ovog tarifnog broja, u elektronskom obliku  1.200”.

Član 13.

U Tarifnom broju 146. st. 5-7. iznos: “1.360” zamenjuje se iznosom: “2.000”.

Stav 11. menja se i glasi:

“Za rešenje o upisu u evidenciju privrednih društava, drugih pravnih lica, preduzetnika, odnosno poljoprivrednika koji vrše prevoz tereta za sopstvene potrebe u domaćem drumskom saobraćaju 2.080”.

Dodaju se st. 12-14, koji glase:         

“Za potvrdu o upisu u evidenciju za svako prijavljeno teretno vozilo kome se dozvoljava obavljanje prevoza tereta za sopstvene potrebe u domaćem drumskom saobraćaju     790

Za rešenje o upisu u evidenciju privrednih društava, drugih pravnih lica, preduzetnika, odnosno poljoprivrednika koji vrše prevoz tereta za sopstvene potrebe u međunarodnom drumskom saobraćaju            2.080

Za potvrdu o upisu u evidenciju za svako prijavljeno teretno vozilo kome se dozvoljava obavljanje prevoza tereta za sopstvene potrebe u međunarodnom drumskom saobraćaju        790”.

Dodaje se Napomena, koja glasi:

“NAPOMENA:

Za licencu za prevoz tereta iz stava 5. ovog tarifnog broja, u elektronskom obliku  1.200

Za izvod licence za prevoz tereta iz stava 6. ovog tarifnog broja, u elektronskom obliku    1.200”.

Član 14.

U Tarifnom broju 154p iznos: “13.550” zamenjuje se iznosom: “30.000”.

Dodaje se stav 2, koji glasi:

“Za reviziju tehničke dokumentacije gradnje čamca za privredne i javne svrhe, odnosno gradnje plutajućeg objekta za privredne i javne svrhe      35.000ˮ.

Član 15.

U Tarifnom broju 157g stav 1. briše se.

U dosadašnjem stavu 2, koji postaje stav 1, tačka 5) briše se.

Dosadašnji stav 3. postaje stav 2.

Član 16.

U Tarifnom broju 162a posle stava 6. dodaje se novi stav 7, koji glasi:

“Za rešenje po zahtevu za izdavanje dozvole za jednokratni transport opasne robe koja je svrstana u klasu 7 ADR/RID/ADN (radioaktivne materije)           6.810ˮ.

Dosadašnji st. 7-22. postaju st. 8-23.

Član 17.

U Tarifnom broju 196. stav 1. menja se i glasi:

“Za Obaveštenje o kompleksu, operateru kompleksa, opisu kompleksa i okoline kompleksa, kao i popisu opasnih supstanci koje su prisutne na kompleksu    6.500ˮ.

U stavu 2. reči: “Za dobijanje saglasnosti na Izveštaj o bezbednostiˮ zamenjuju se rečima: “Za zahtev za izdavanje saglasnosti na Izveštaj o bezbednostiˮ.

U stavu 3. reči: “Za dobijanje saglasnosti na Plan zaštite od udesaˮ zamenjuju se rečima: “Za zahtev za izdavanje saglasnosti na interni Plan zaštite od velikog udesaˮ.

U stavu 4. reči: “Za ažuriranje Izveštaja o bezbednostiˮ zamenjuju se rečima: “Za zahtev za izmenu saglasnosti na Izveštaj o bezbednostiˮ.

U stavu 5. reči: “Za ažuriranje Plana zaštite od udesaˮ zamenjuju se rečima: “Za zahtev za izmenu saglasnosti na interni Plan zaštite od velikog udesaˮ.

Dodaju se st. 6. i 7, koji glase:

“Za zahtev za izdavanje saglasnosti na Politiku prevencije velikog udesa i Sistem upravljanja bezbednošću            80.350

Za zahtev za izmenu saglasnosti na Politiku prevencije velikog udesa i Sistem upravljanja bezbednošću            40.150ˮ.

Član 18.

U Tarifnom broju 197. posle stava 3. dodaje se novi stav 4, koji glasi:

“Za dozvolu za izvoz neopasnog otpada koji podleže kontrolnom postupku            79.840.ˮ

Dosadašnji st. 4-20. postaju st. 5-21.

Član 19.

Tarifni broj 200. menja se i glasi:

“Tarifni broj 200.

Za rešenje po zahtevu za izdavanje ovlašćenja za vršenje poslova zaštite od jonizujućeg zračenja            34.070

Za rešenje po zahtevu o odobrenju radijacione delatnosti niskog rizika       12.490

Za rešenje po zahtevu o odobrenju radijacione delatnosti umerenog rizika 18.170

Za rešenje po zahtevu o odobrenju radijacione delatnosti visokog rizika     22.710

Za rešenje po zahtevu o izdavanju saglasnosti na preliminarni izveštaj o sigurnosti           4.540

Za rešenje po zahtevu o korišćenju izvora jonizujućeg zračenja      6.810

Za dozvolu po zahtevu za promet radioaktivnog materijala, generatora zračenja i druge robe za čiji je uvoz, izvoz, odnosno tranzit propisano pribavljanje određenih isprava      11.360

Za sertifikat po zahtevu za obavljanje poslova stručnjaka za zaštitu od jonizujućeg zračenja         20.030

Za sertifikat po zahtevu za obavljanje poslova stručnjaka iz oblasti medicinske fizike        20.030

Za saglasnost po zahtevu za remedijaciju lokacije i sanaciju kontaminiranog objekta         272.550

Za rešenje po zahtevu o oslobađanju materijala od regulatorne kontrole     5.680

Za rešenje po zahtevu o oslobađanju objekta i lokacije ili njihovih delova od regulatorne kontrole 18.170

Za dozvolu po zahtevu za uvoz radioaktivnog otpada i istrošenog nuklearnog goriva poreklom iz Republike Srbije   9.090

Za dozvolu po zahtevu za izvoz radioaktivnog otpada i istrošenog nuklearnog goriva nastalog na teritoriji Republike Srbije          9.090

Za dozvolu po zahtevu za tranzit radioaktivnog otpada i istrošenog nuklearnog goriva kroz Republiku Srbiju            90.850

Za saglasnost po zahtevu za nameravano ispuštanje radioaktivnih efluenata         9.090

Za saglasnost po zahtevu na izveštaj o izboru lokacije za izgradnju nuklearnog postrojenja          1.090.210

Za saglasnost po zahtevu na izveštaj o projektovanju nuklearnog postrojenja        1.090.210

Za odobrenje po zahtevu za izmene projekta nastale tokom izgradnje nuklearnog postrojenja       1.090.210

Za saglasnost po zahtevu na izveštaj o testiranju nuklearnog postrojenja bez radioaktivnih i nuklearnih materijala        408.830

Za saglasnost po zahtevu na izveštaj o testiranju nuklearnog postrojenja sa radioaktivnim i nuklearnim materijalima    726.810

Za saglasnost po zahtevu na privremeni prestanak rada nuklearnog postrojenja    726.810

Za saglasnost po zahtevu na ažurirani plan dekomisije i prateću dokumentaciju    272.550

Za saglasnost po zahtevu na izveštaj o dekomisiji i izveštaj o završnom radiološkom pregledu postrojenja i lokaliteta          726.810

Za rešenje po zahtevu o prestanku važenja licence za dekomisiju   408.830

Za saglasnost po zahtevu na program monitoringa radioaktivnosti u životnoj sredini u okolini nuklearnog postrojenja       9.090

Za rešenje po zahtevu o prestanku važenja licence za zatvaranje postrojenja za odlaganje radioaktivnog otpada 408.830

Za rešenje za korišćenje izvora nejonizujućeg zračenja od posebnog interesa       33.830ˮ.

Član 20.

Posle Tarifnog broja 214. dodaje se Tarifni broj 214a, koji glasi:

“Tarifni broj 214a

Za izdavanje sertifikata o usaglašenosti sistema menadžmenta sa standardima, odnosno tehničkim i drugim propisima, na srpskom jeziku 20.000

Za izdavanje prevoda sertifikata o usaglašenosti sistema menadžmenta sa standardima, odnosno tehničkim i drugim propisima, na jednom od službenih jezika Međunarodne organizacije za standardizaciju   10.000

Za izdavanje prepisa sertifikata o usaglašenosti sistema menadžmenta sa standardima, odnosno tehničkim i drugim propisima        10.000

Za izdavanje potvrde o usaglašenosti procesa, proizvoda i usluga sa tehničkim i drugim propisima, odnosno standardima    20.000”.

Član 21.

U Tarifnom broju 215b stav 5. tačka 16) podtač. (2) i (3) reč: “odˮ zamenjuje se rečju: “prekoˮ na oba mesta.

Član 22.

U Tarifnom broju 215d stav 5. tačka 2) briše se.

Član 23.

U Tarifnom broju 215i stav 1. tačka 2) iznos: “120ˮ zamenjuje se iznosom: “130ˮ.

Član 24.

Posle Tarifnog broja 223đ dodaje se Tarifni broj 223e, koji glasi:

“Tarifni broj 223e

Za polaganje ispita za redara na skijalištu, i to:        

1) iz predmeta poznavanje ovlašćenja i dužnosti redara na skijalištu           18.000

2) iz predmeta poznavanje skijanja    22.000

Za izdavanje legitimacije za redara na skijalištu        1.700ˮ.

Član 25.

Za taksene obaveze koje su nastale, a nisu plaćene do dana stupanja na snagu ovog zakona, taksa se plaća u skladu sa zakonom koji je bio na snazi u vreme nastanka taksene obaveze.

Član 26.

Usklađivanje dinarskih iznosa taksi propisanih ovim zakonom, izvršiće se u 2026. godini primenom indeksa potrošačkih cena, prema podacima republičkog organa nadležnog za poslove statistike, za period od prvog dana narednog meseca od dana stupanja na snagu ovog zakona do 30. aprila 2026. godine, pri čemu se zaokruživanje vrši tako što se iznos do pet dinara ne uzima u obzir, a iznos preko pet dinara zaokružuje na deset dinara.

Vlada će, na predlog ministarstva nadležnog za poslove finansija, odlukom utvrditi i objaviti usklađene dinarske iznose taksi iz stava 1. ovog člana.

Objavljeni usklađeni dinarski iznosi taksi iz stava 2. ovog člana primenjivaće se od prvog dana narednog meseca od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.

Član 27.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.

IZ OBRAZLOŽENJA

II. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA

• Problemi koje Zakon treba da reši, odnosno ciljevi koji se Zakonom postižu

Razlozi za donošenje ovog zakona sadržani su u potrebi za usaglašavanjem predmeta taksene obaveze sa spisima i radnjama koji su u nadležnosti organa za čiji se rad republička administrativna taksa plaća, bilo da je reč o novim poslovima u okviru nadležnosti organa, izmeni spisa i radnji, odnosno prestanku osnova za vršenje pojedinih spisa i radnji za koje je sada propisana taksa, a koje su inicirane od strane nadležnih organa, kao i potrebi da se stimuliše plaćanje taksi elektronskim putem.

            Pored navedenog uređuje se mogućnost plaćanja republičkih administrativnih taksi elektronskim putem i s tim u vezi šta se smatra dokazom o uplati u slučaju plaćanja elektronskim putem. Naime, obveznik takse koji uplatu izvrši elektronskim putem neće imati obavezu da dostavi dokaz o izvršenoj uplati.

Takođe, vrši se stimulisanje elektronskog plaćanja taksi u okviru taksi za drumski saobraćaj i to taksi za licence za prevoz putnika i prevoz tereta, izvod licence za prevoz putnika i licence za prevoz tereta, kao i za duplikat licence za prevoz putnika i tereta ili izvoda licence tako što se uređuje umanjenje propisanih taksi u slučaju izdavanja predmetnih dokumenata u elektronskom obliku.

U periodu od poslednjih izmena i dopuna Zakona o republičkim administrativnim taksama (“Službeni glasnik RS”, br. 43/03, 51/03-ispravka, 61/05, 101/05-dr. zakon, 5/09, 54/09, 50/11, 93/12, 65/13-dr. zakon, 83/15, 112/15, 113/17, 3/18-ispravka, 95/18, 86/19, 90/19-ispravka, 144/20, 138/22, 92/23 i 94/24, u daljem tekstu: Zakon), donet je određeni broj propisa u čijem sprovođenju se vrše radnje, odnosno donose spisi za koje se plaćaju republičke administrativne takse. S tim u vezi određeni broj ministarstava dostavio je inicijative za izmenu i dopunu Zakona o republičkim administrativnim taksama, i to: Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Ministarstvo zaštite životne sredine, Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine, Ministarstvo turizma i omladine, Republički geodetski zavod, Direktorat za radijacionu i nuklearnu sigurnost i bezbednost Srbije, Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede.

Usaglašavanje predmeta taksene obaveze sa spisima i radnjama koji su u nadležnosti organa za čiji se rad plaća republička administrativna taksa vrši se u sledećim oblastima:

- u oblasti prevoza tereta u drumskom saobraćaju vrši se usklađivanje sa Zakonom o prevozu tereta u drumskom saobraćaju (“Služebni glasnik RSˮ, br. 68/15 i 41/18) kojim su propisani posebni postupci po zahtevu za upis u evidenciju o teretnom vozilu, kao i evidenciju domaćeg privrednog društva, drugog pravnog lica, preduzetnika, odnosno poljoprivrednika koje obavlja prevoz tereta za sopstvene potrebe na osnovu koga se izdaje rešenje o ispunjenosti uslova, odnosno izdaje odgovarajuća potvrda iz evidencije. S tim u vezi, razdvajaju se takse za postupak evidentiranja koje sprovodi nadležni organ za međunarodni transport (Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture) i takse za postupak koji sprovodi Nadležni organ jedinice lokalne samouprave za domaći transport, a briše se taksa za zahtev za upis u evidenciju prevoza tereta za sopstvene potrebe koja se do sada naplaćivala za te postupke;

- u oblasti unutrašnje plovidbe propisuje se taksa za novi spis i radnju nadležnog organa (Uprava za utvrđivanje sposobnosti brodova za plovidbu) za reviziju tehničke dokumentacije gradnje čamca za privredne i javne svrhe, odnosno gradnju plutajućeg objekta za privredne i javne svrhe, u skladu sa odredbama člana 125. Zakona o plovidbi i lukama na unutrašnjim vodama (“Službeni glasnik RS”, br. 73/10.....i 52/21);

- u oblasti zaštite životne sredine predlaže se propisivanje novog spisa i radnje za dozvolu za izvoz neopasnog otpada koji podleže kontrolnom postupku, u iznosu od 79.840 u skladu sa odredbom člana 72. Zakona o upravljanju otpadom;

- propisuju se novi spisi i radnje za koje se i u prethodnom periodu plaćala taksa u cilju preciziranja i usklađivanja postupaka Direktorata za radijacionu i nuklearnu sigurnost i bezbednost Srbije sa Zakonom o radijacionoj i nuklearnoj sigurnosti i bezbednosti (“Službeni glasnik RS”, 95/18 i 10/19) i postupcima koji su registrovani u Registru administrativnih postupaka čime se doprinosi pravnoj sigurnosti i transparentnosti;

- u oblasti turizma i ugostiteljstva vrši se usaglašavanje sa odredbom člana 53. stav 5. Zakona o javnim skijalištima (“Službeni glasnik RS”, broj 46/06) i predlaže propisivanje novog Tarifnog broja 223e kojim se propisuje visina taksi za polaganje ispita za redara, sticanje ovlašćenja za obavljanje poslova redara, izgled i način izdavanja legitimacije redara;

- u oblasti unutrašnjih poslova vrši se usaglašavanje sa izmenama i dopunama Pravilnika o registraciji motornih i priključnih vozila kojim je uvedena, između ostalog, nova kategorija vozila - vozila od istorijskog značaja (oldtajmeri) za koju je propisan izgled, sadržaj i dimenzije registarskih tablica, za koje se uređuje visina takse ovim zakonom, kao i usklađivanje sa Pravilnikom o bližim uslovima koje moraju ispunjavati pravna lica za obavljanje poslova organizovanja zaštite od požara u subjektima prve, druge i treće ugroženosti od požara (“Službeni glasnik RS”, br. 6/21) pa se propisuje i taksa za promenu podataka u rešenju o davanju ovlašćenja za obavljanje poslova organizovanja zaštite od požara;

- u oblasti poljoprivrede vrši se usklađivanje sa članom 26. stav 8. i 9. Zakona o bezbednosti hrane (“Službeni glasnik RS”, br. 41/09 i 17/19) i uređuju visine takse za administrativne postupke za izdavanje međunarodne potvrde (sertifikata) o bezbednosti hrane biljnog porekla.

Predlaže se povećanje visine takse, i to:

- za rešenje po zahtevu za dobijanje ovlašćenja za izdavanje kartonskih tablica za privremeno označavanje vozila “Probaˮsa 7.900 na 114.220 dinara, zbog produženja roka važnosti na period duži od godinu dana;

- za pregled tehničke dokumentacije gradnje čamca za privredne i javne svrhe, odnosno gradnje plutajućeg objekta za privredne i javne svrhe sa 13.550 dinara na 30.000 dinara, zbog velikog utroška vremena potrebnog za pregled brodograđevinske tehničke dokumentacije koja neretko sadrži više stotina/hiljada strana, pogotovo kad su u pitanju proračuni stabiliteta i neplavljivosti;

Predlaže se brisanje takse, i to:

- za izvođenje hidrografskih snimanja rečnog dna korišćenjem čamca sa ugrađenom “single-beam” opremom, i obradom podataka na međunarodnom i međudržavnom vodnom putu,

- takse za izdavanje ranije snimljenih poprečnih profila, iz baze podataka, i to kopije situacionog plana vodnog puta, po kilometru.

III. OBJAŠNJENJE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENJA

Uz član 1.

            Uvođenjem nove tačke 6) u članu 1a se definiše pojam elektronskog plaćanja takse u smislu ovog zakona, kao poseban način elektronskog plaćanja preko elektronskih sistema Kancelarije za informacione tehnologije i elektronsku upravu ili drugog elektronskog sistema koji je tehnički i funkcionalno povezan sa informacionim sistemom Uprave za trezor, tako da omogućava elektronsko prikupljanje i evidentiranje podataka o plaćanju u realnom vremenu u informacionom sistemu Uprave za trezor, uključujući generisanje jedinstvenog poziva na broj uplate.

Uz član 2.

Dopunama člana 10. utvrđuje se da se taksa može platiti i putem elektronskog plaćanja i propisuje da u slučaju elektronskog plaćanja administrativne takse obveznik više nema obavezu da uz zahtev podnosi dokaz o uplati takse, već se dokazom o uplati smatra podatak o uplati sadržan u elektronskom sistemu u koji je službenik dužan da po službenoj dužnosti izvrši uvid. Podaci o izvršenoj uplati takse sadržani u informacionom sistemu elektronske uprave smatraju se dokazom o plaćenoj taksi, čime se elektronski zapis izjednačava sa fizičkim dokazima (npr. uplatnica). Na ovaj način se pojednostavljuje i skraćuje postupak, smanjuje administrativni teret i trošak za stranke i organe, te obezbeđuje pravovremena i pouzdana provera uplate u realnom vremenu putem uvida u elektronsku evidenciju.

Uz član 3.

Ovim članom se vrše neophodna usaglašavanja sa izmenama izvršenim u čl. 1. i 2. ovog zakona.

 Uz čl. 4-8.

Članom 4. se u oblasti ministarstva unutrašnjih poslova predlaže brisanje stava 5. Napomene u Tarifnom broju 33 kojom je uređena taksa za zahtev za registraciju oružja, odnosno unos podataka o oružju za potrebe izvođenja obuke u rukovanju vatrenim oružjem. imajući u vidu da je shodno članu 50. Zakona o oružju i municiji (“Službeni glasnik RS”, br. 20/15, 10/19, 20/20 i 14/22) rok za zamenu isprava o oružju stekao 5. marta 2024. godine.

Pored toga, predloženo je brisanje stava 7. Napomene uz Tarifni broj 33. kojom je uređeno da se ne plaća taksa za odbijanje zahteva za izdavanje oružnog lista u koji je ugrađen mikrokontroler-čip, dozvole za nošenje oružja, kolekcionarske dozvole i oružnog lista na papirnom obrascu imajući u vidu da je zakonom propisana taksa za podnošenje zahteva za izdavanje oružnog lista, dozvole za nošenje oružja, kao i kolekcionarske dozvole koje sadrže i troškove vršenja bezbednosne provere.

U članu 5. dodaje se novi stav 6. kojim se propisuje visina takse za izdavanje pogranične propusnice / dozvole za pogranični saobraćaj, pod uslovom reciprociteta u iznosu od 760 dinara, u cilju rešavanja problema stanovnika pograničnih područja za prelazak i boravak u pograničnom području.

 Predloženo je i usaglašavanje sa izmenama i dopunama Pravilnika o registraciji motornih i priključnih vozila kojim je uvedena, između ostalog, nova kategorija vozila - vozila od istorijskog značaja (oldtajmeri) za koju je propisan izgled, sadržaj i dimenzije registarskih tablica, za koje se uređuje visina takse ovim zakonom. Pored navedenog vrši se usklađivanje i sa Pravilnikom o bližim uslovima koje moraju ispunjavati pravna lica za obavljanje poslova organizovanja zaštite od požara u subjektima prve, druge i treće ugroženosti od požara (“Službeni glasnik RS”, broj 6/21) pa se propisuje i taksa za promenu podataka u rešenju o davanju ovlašćenja za obavljanje poslova organizovanja zaštite od požara.

Pored navedenog propisuje se visina takse za izdavanje biometrijske lične karte za lice kojem je odobreno pravo na azil, i propisuju takse za registarsku tablicu po izboru građana za teške četvorocikle, odnosno putnička vozila od istorijskog značaja, za priključno vozilo od istorijskog značaja (oldtajmeri, za mopede, lake četvorocikle i lake tricikle od istorijskog značaja, za priključna vozila za traktor od istorijskog značaja, za motokultivatore od istorijskog značaja.

Takođe, propisuje se takse za registarske tablice za teške četvorocikle, putnička vozila, autobuse, trolejbuse i teretna vozila, kao i za registarsku tablicu za priključno vozilo.

Uz član 9.

Ovim članom menja se Tarifni broj 64j kojim je uređena visina takse za određena laboratorijska ispitivanja u oblasti bezbednosti hrane, kontrole kvaliteta i bezbednosti mleka i ispitivanja zabranjenih, nedozvoljenih, štetnih i nepoželjnih supstanci u hrani i hrani za životinje, zdravlja bilja, semena i sadnog materijala. S tim u vezi izvršena su određena terminološka usaglašavanja usluga koje pruža Direkcija za nacionalne referentne laboratorije, izmena visine određenih taksi, kao i propisivanje određenih novih usluga u okviru paketa postojećih analiza. Visina takse utvrđena je u skladu sa Pravilnikom o metodologiji.

Uz član 10.

Ovim članom se u oblasti poljoprivrede propisuje član 64l kojim se vrši usklađivanje sa članom 26. stav 8. i 9. Zakona o bezbednosti hrane (“Službeni glasnik RS”, br. 41/09 i 17/19) i uređuju visine takse za administrativne postupke za izdavanje međunarodne potvrde (sertifikata) o bezbednosti hrane biljnog porekla, koji su uređeni podzakonskim aktom Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede - Pravilnikom o načinu i postupku izdavanja međunarodne potvrde (sertifikata) o bezbednosti hrane koja se izvozi, izgledu obrasca međunarodne potvrde, kao i evidenciji o izdatim potvrdama (“Službeni glasnik RS”, br. 49/19, 151/20). Prilikom utvrđivanja visine troškova primenjen je Pravilnik o metodologiji.

Uz član 11.

Ovim članom predložena je izmena u Tarifnom broju 93. u st. 2. i 4. u smislu da se robom male vrednosti za koju se plaća povoljniji iznos takse kod uvoza, odnosno izvoza podrazumeva vrednost robe do 250 EUR (do sada 200 EUR).

Uz član 12.

Predloženo je da se poveća iznos takse za licencu za prevoz putnika, za izvod licence za prevoz putnika i taksa za duplikat licence kao i da se propisana taksa plaća u manjem iznosu od takse koja se izdaje u papirnom obliku ako se dokumenta izdaju u elektronskom obliku u cilju stimulisanja elektronskog poslovanja.

Uz član 13.

Ovim članom se preciziraju spisi i radnje organa u Tarifnom broju 146. dodavanjem novih stavova 11-14. za upis u evidenciju prevoza tereta za sopstvene potrebe i izdvajaju spisi i radnje koje vrši nadležni organ JLS (domaći transport) od takse koja se plaća za evidenciju koju vodi Ministarstvo (međunarodni transport), a taksa iz stava 11. tog tarifnog broja koja se naplaćivala za zahtev za evidenciju prevoza tereta za sopstvene potrebe u prethodnom periodu se briše. Visina taksi utvrđena je primenom Pravilnika o metodologiji.

Pored navedenog, predloženo je da se poveća iznos takse za licencu za prevoz tereta, za izvod licence za prevoz tereta i taksa za duplikat licence, odnosno izvoda licence za prevoz tereta kao i da se taksa za navedene licence plaća u manjem iznosu od propisane takse ako se dokumenta izdaju u elektronskom obliku (u Napomeni uz ovaj Tarifni broj).

Uz član 14.

Predloženo je povećanje visine takse u Tarifnom broju 154p stav 1. za pregled tehničke dokumentacije gradnje čamca za privredne i javne svrhe, odnosno plutajućeg objekta sa 13.550 na 30.000 dinara zbog kompleksnosti postupka (proračuna stabiliteta i neplavljivosti) koji zahteva veliki utrošak rada službenika. Visina taksi utvrđena je primenom Pravilnika o metodologiji.

Predloženo je i propisivanje nove takse u Tarifnom broju 154p stav 2. za reviziju tehničke dokumentacije gradnje čamca za privredne i javne svrhe u iznosu od 35.000 kako bi se stimulisali projektanti da projekte izrade odmah u skladu sa primedbama datim nakon pregleda, odnosno izbeglo vršenje revizije više puta. Visina taksi utvrđena je primenom Pravilnika o metodologiji.

Uz član 15.

Ovim članom predlaže se brisanje takse u Tarifnom broju 157g stava 1. za izvođenje hidrografskih snimanja rečnog dna korišćenjem čamca sa ugrađenom single-beam opremom i obradom podataka na međunarodnom vodnom putu jer ta oprema nije uređena Zakonom o hidrografskoj delatnosti i važećim podzakonskim aktima.

Takođe, se predlaže brisanje takse iz stava 2. tačka 5) za izdavanje kopije situacionog plana vodnog puta iz ranije snimljenih poprečnih profila, iz baze podataka jer su ti podaci javno dostupni u plovidbenom biltenu.

Uz član 16.

Predlaže se propisivanje nove takse u Tarifnom broju 162a stav 7. za rešenje po zahtevu za izdavanje dozvole za jednokratni transport opasne robe koja je svrstana u klasu 7 (radioaktivne materije) u iznosu od 6.810 dinara u cilju usaglašavanja sa upravnim postupcima.

Uz član 17.

Ovim članom vrši se neophodno usklađivanje sa Zakonom o kontroli opasnosti od velikih udesa koji uključuju opasne supstance (“Službeni glasnik RS”, broj 94/24), koji je stupio na snagu 6. decembra 2024. godine, kao i podzakonskim aktima donetim na osnovu njega, zbog uvođenja novih postupaka i obaveza operatera u smislu podnošenja zahteva, koje do sada nisu bile propisane. S tim u vezi, u Tarifnom broju 196. vrše se terminološka usklađivanja postojećih postupaka, i uređuju takse za nove postupke za zahtev za izdavanje saglasnosti na Politiku prevencije velikog udesa i Sistem upravljanja bezbednošću, kao i takse za zahtev za izmenu saglasnosti na Politiku prevencije velikog udesa i Sistem upravljanja bezbednošću. Visina taksi utvrđena je u skladu sa Pravilnikom o metodologiji.

Uz član 18.

            Predlaže se propisivanje nove takse u Tarifnom broju 197. dodavanjem novog stava 4. za izdavanje dozvole za izvoz neopasnog otpada koji podleže kontrolnom postupku u iznosu od 79.840,00 dinara radi usaglašavanja sa Zakonom o upravljanju otpadom (do sada se i za ovaj postupak plaćala taksa za izdavanje dozvole za izvoz neopasnog otpada u iznosu od 253.790,00 dinara). Visina taksi utvrđena je primenom Pravilnika o metodologiji.

           

            Uz član 19.

            Predložena je izmena postojećih taksi u Tarifnom broju 200, radi usaglašavanja sa postupcima organa (Direktorata za radijacionu i nuklearnu sigurnost i bezbednost Srbije) koji su uređeni Zakonom o radijacionoj i nuklearnoj sigurnosti i bezbednosti. Navedenom izmenom su precizirani postupci i utvrđena visine takse za svaki postupak radi obezbeđenja transparentnosti. S tim u vezi propisuje se 28 novih taksi za izdavanje dozvola, davanje saglasnosti, davanje odobrenja (za obavljanje radijacionih delatnosti) obavljanje donošenje rešenja, izdavanje ovlašćenja, izradu preliminarnih izveštaja za vršenje poslova zaštite od jonizujućeg zračenja, korišćenje izvora jonizujućeg zračenja, uvoz, izvoz, odnosno tranzit radioaktivnog otpada, projektovanja i izgradnje nuklearnog postrojenja. Za navedene postupke su i do sada naplaćivane takse, ali se za različite postupke naplaćivala jedna taksa. Visina taksi utvrđena je primenom Pravilnika o metodologiji.

            Uz član 20.

            Ovim članom propisuju se nove takse za izdavanje sertifikata o usaglašenosti menadžmenta sa standardima, odnosno tehničkim i drugim propisima, kao i izdavanje prevoda tih sertifikata na jednom od službenih jezika Međunarodne organizacije za standardizaciju, kao i za izdavanje potvrde o usaglašenosti procesa, proizvoda i usluga sa tehničkim i drugim propisima, odnosno standardima, u novom Tarifnom broju 214a radi usaglašavanja sa propisima kojima se uređuje usaglašenost sistema menadžmenta sa standardima, procesima proizvodnje i izrađenog naoružanja i vojne opreme.

            Uz član 21.

                        Ovim članom vrši se preciziranje u Tarifnom broju 215b stav 5. tačka 16) podtač. (2) i (3) (reč “odˮ zamenjuje se rečju “prekoˮ) radi izbegavanja nedoumica koji iznos takse se plaća u graničnim slučajevima (taksa je različita u zavisnosti od iznosa hipoteke koja se upisuje).

                        Uz čl. 22.

            Ovim članom je predloženo da se u Tarifnom broju 215d stav 5. tačka 2) briše taksa za upis grafičkih podataka o priključku na vod s obzirom da je Napomenom uređeno da se plaća taksa iz tačke 1) i time otklonile nedoumice kod naplate u praksi.

`           Uz član 23.

U Tarifnom broju 215i stav 1. tačka 2) predlaže se povećanje takse iz stava 1. tačka 2) za svaki pojedinačni upit - uvid u bazu katastra nepokretnosti sa 110 na 120 dinara u cilju usklađivanja sa taksom koja je propisana za korišćenje iste baze na godišnjem nivou (mali je iznos pa se ne povećava prilikom godišnjeg usklađivanja dinarskih iznosa zbog zaokruženja).

Uz član 24.

Predlaže se propisivanje novog Tarifnog broja 223e kojim se uređuje visina taksi za polaganje ispita za redara na skijalištu i izdavanje legitimacije za redara (propisuju se 3 nove takse) radi usklađivanja sa Zakonom o javnim skijalištima.

            Uz član 25.

Uređuje se način plaćanja taksene obaveze koja je nastala, a nije plaćena do dana stupanja na snagu ovog zakona.

Uz član 26.

Predlaže se usklađivanje dinarskih iznosa taksi iz ovog zakona, u 2026. godini primenom indeksa potrošačkih cena, prema podacima republičkog organa nadležnog za poslove statistike, za period od prvog dana narednog meseca od dana stupanja na snagu ovog zakona do 30. aprila 2026. godine, kao i da se zaokruživanje vrši tako što se iznos do pet dinara ne uzima u obzir, a iznos preko pet dinara zaokružuje na deset dinara.

Uz član 27.

            Ovim članom propisuje se stupanje na snagu zakona.


Izvor: Vebsajt Narodne skupštine, 03.11.2025.