Zastava Bosne i Hercegovine

KOMPLETIRAN REGULATORNI OKVIR ZA SPROVOĐENJE DRUGOG KRUGA AUKCIJA ZA DODELU TRŽIŠNIH PREMIJA ZA ELEKTRANE NA OBNOVLJIVE IZVORE ENERGIJE


Vlada Republike Srbije je 14. novembra usvojila Uredbu o tržišnoj premiji i fid-in tarifi ("Sl. glasnik RS", br. 90/2024), Uredbu o kvoti u sistemu tržišne premije za vetroelektrane ("Sl. glasnik RS", br. 90/2024), Uredbu o kvoti u sistemu tržišne premije za solarne elektrane ("Sl. glasnik RS", br. 90/2024), kao i Odluku o maksimalno ponuđenoj ceni za električnu energiju za potrebe aukcija u sistemu tržišne premije ("Sl. glasnik RS", br. 90/2024), čime je kompletiran regulatorni okvir za sprovođenje drugog kruga aukcija za dodelu tržišnih premija za elektrane na obnovljive izvore energije.

Uredbom o kvoti u sistemu tržišne premije za vetroelektrane predviđeno je da kvota za vetroelektrane odobrene snage 3 MW i više iznosi 300 MW, dok je Uredbom o kvoti za solarne elektrane definisana kvota od 124,8 MW za solarne elektrane odobrene snage 500 kW i više (na planiranu kvotu od 100 MW dodat je kapacitet od 24,8 MW koji nije raspodeljen tokom prvih aukcija).

Ove vrednosti su niže u poređenju sa prethodnim maksimalnim cenama, koje su iznosile 105 evra po MWh za vetroelektrane i 90 evra po MWh za solarne elektrane.

Uredbom o tržišnoj premiji i fid-in tarifi proširuju se i preciziraju elementi javnog poziva kao i uslovi za prijavljivanje na aukciju, poboljšava se postupak dostavljanja dokumentacije - dokaza koji učesnici na aukciji prilažu uz prijavu, te bliže definišu kvalifikacioni uslovi za aukciju.

Ipak, najznačajnije novine Uredbe tiču se odredaba kojima se bliže uređuje sprovođenje postupka aukcija uz primenu dodatnog kriterijuma koji je, kao mogućnost, uveden još prošlogodišnjim izmenama Zakona o korišćenju obnovljivih izvora energije ("Sl. glasnik RS", br. 40/2021 i 35/2023).

Dodatni kriterijum, koji će biti bodovni, a ne eliminacioni, sastoji se u obavezi učesnika aukcije da sa garantovanim snabdevačem i/ili krajnjim kupcem zaključi ugovor o otkupu električne energije za određeni procenat kapaciteta elektrane.

To znači da, ukoliko se aukcija sprovodi, prilikom rangiranja ponuda i popunjavanja kvote, osim ponuđene cene, uzimaće se u obzir i procenat kapaciteta elektrane učesnika koji je namenjen garantovanom snabdevaču (EPS a.d. Beograd) za potrebe garantovanog snabdevanja u Srbiji, kao i krajnjim kupcima u Srbiji putem ugovora o otkupu električne energije iz obnovljivih izvora.

Kao dokaz da je određeni procenat kapaciteta elektrane ponuđen garantovanom snabdevaču i/ili krajnjim kupcima u Srbiji, učesnik aukcije dostavlja predugovor ili ugovor zaključen sa navedenim licima, sa potpisima ugovornih strana overenih od strane nadležnog organa overe, koji obavezno sadrži sledeće elemente:

  • obavezu isporuke električne energije iz elektrane učesnika aukcije u odnosu na koju je podneta finansijska ponuda garantovanom snabdevaču u Republici Srbiji i/ili krajnjem kupcu u Republici Srbiji;
  • rok trajanja ugovora o otkupu električne energije iz obnovljivih izvora, koji ne može da bude kraći od tri godine počevši od dana početka isporuke električne energije;
  • procenat kapaciteta elektrane učesnika aukcije izražen u snazi (MW) elektrane koji je ponuđen garantovanom snabdevaču, odnosno krajnjem kupcu tokom roka trajanja ugovora o otkupu električne energije iz obnovljivih izvora;
  • obavezu ugovornih strana da zaključe ugovor prema uslovima iz predugovora, a pre sticanja statusa povlašćenog proizvođača električne energije od strane učesnika aukcije;
  • ukoliko se predugovor ili ugovor zaključuje između učesnika aukcije i garantovanog snabdevača, obavezno se navodi i to da se ponuđeni kapacitet nabavlja za potrebe garantovanog snabdevanja u Srbiji;

Vrednost kriterijuma kapaciteta ponuđenog za snabdevanje krajnjih kupaca u Srbiji zavisiće od broja zaključenih ugovora sa garantovanim snabdevačem i/ili krajnjim kupcima, ponuđenog kapaciteta elektrane (maksimalno 30 odsto ukupnog kapaciteta) i trajanja ugovora o otkupu električne energije.

Uredbom se predviđa praćenje i izveštavanje u vezi ispunjenosti ovog dodatnog kriterijuma, kao i obaveza nadležnog operatora sistema, da, na zahtev Ministarstva rudarstva i energetike, tokom trajanja ugovora o otkupu, dostavi podatke o tome da li je taj ugovor osnov za predaju električne energije u sistem.

Takođe, Uredbom se definišu i posledice raskida ili prestanka važenja ugovora o otkupu pre isteka roka trajanja ugovora navedenog u ponudi učesnika aukcije.

Učesnik aukcije neće snositi posledice zbog prevremenog raskida ugovora sa garantovanim snabdevačem i/ili krajnjim kupcem ako u roku od 30 dana obavesti Ministarstvo i u roku od 6 meseci zaključi novi ugovor sa istim procentom kapaciteta i rokom trajanja koji odgovara preostalom periodu raskinutog ugovora.

Ukoliko navedeni uslovi nisu ispunjeni, može doći do povlačenja iznosa po bankarskoj garanciji za sticanje statusa povlašćenog proizvođača električne energije.

Produžen je i rok za podnošenje prijave za učestvovanje na aukciji, tako da maksimalno može iznositi 120 dana (umesto ranije propisanih 60 dana), računajući od dana početka roka za dostavljanje prijava koji bude određen javnim pozivom.

Sprovođenje drugog kruga aukcija planirano je za kraj ove godine i to uz primenu pomenutog dodatnog kriterijuma kapaciteta.

Postupak drugog kruga aukcija biće pokrenut objavljivanjem javnog poziva od strane Ministarstva rudarstva i energetike.

Odlukom o maksimalnoj ceni električne energije za aukcije u sistemu tržišne premije određene su sledeće maksimalne cene: za vetroelektrane 79 evra po MWh, a za solarne elektrane 72 evra po MWh.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Vebsajt Nova ekonomija, 18.11.2024.
Naslov: Redakcija