U PRIPREMI IZMENE ZAKONA O ZAŠTITI POTROŠAČA: Izmene predviđaju da se stane na put lažnim recenzijama, odnosno moraće da postoji sledljivost da li su recenzije dali stvarni potrošači ili su dati od strane lica koja su angažovali trgovci
Predsednica Upravnog odbora Republičke unije potrošača Vesna Perinčić rekla je da će u drugoj polovini godine biti izmenjen Zakon o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 88/2021), koji će u jednom delu da reguliše i dopuni odredbe koje se tiču internet kupovine.
- Izmene predviđaju da se stane na put lažnim recenzijama, odnosno moraće da postoji sledljivost da li su recenzije dali stvarni potrošači ili su dati od strane lica koja su angažovali trgovci. Onda, zbog čega kada se klikne na određenu robu iskače baš taj trgovac kao prvi. Dakle, moraće i to da se definiše, kao i niz drugih stvari koje se tiču bezbednosti i informacija koje je obavezno dati potrošačima kod interneta kupovine, pre svega kako da zaštite podatke o ličnosti- rekla je Perinčićeva. Ona je istakla da je očigledna ekspanzija kupovine preko interneta, podsećajući da je, prema podacima Narodne banke Srbije, u odnosu na prošlu godinu, u drugom tromesečju za 35 odsto povećana internet kupovina i napominjući da su to podaci samo za plaćanja karticama. Kako je navela, potrebno je da potrošači koji kupuju putem interneta budu informatički osposobljeni kako ne bi došlo do problema do kojih, nažalost, dolazi.
Na pitanje da li postoje podaci koliko u Srbiji ima neregistrovanih preduzetnika i firmi Perinčićeva je rekla da takvi podaci ne postoje jer se pojavljuju stalno novi neregistrovani subjekti.
- Oni mogu da preko platformi “Kupujem, prodajem” i sl. da prodaju polovnu robu, ali ne mogu da se bave prodajom nove robe jer je reč o klasičnoj trgovini, dakle, o privrednoj delatnosti. Ukoliko dođe to takvih saznanja, veb-platforma mora takvog nesavesnog oglašivača da skine sa platforme i da upozori na njegovu delatnost - navela je ona. Dodala je da na isti način, ukoliko dođe do prevare, oglašivač mora da sarađuje sa državnim institucijama, da dostavi potrebne podatke kako bi se otkrilo takvo lice. - Te podatke ne može da dostavlja konkretno oštećenom, odnosno potrošaču, zato što je reč o zaštiti podataka o ličnosti, ali po zahtevu državnih institucija moraju da se dostave ti podaci - rekla je Perinčićeva.
Petar Bogosavljević iz Udruženja potrošača Beograda ocenio je da je povećana odgovornost potrošača, ali nedovoljno. - Kad govorimo o prevarama, one ukazuju na nedovoljnu obaveštenost i lakovernost potrošača, kao i na verovanje u reklame koje se plasiraju. Reklame su tu da bi privukle pažnju potrošača, kako bi ih opustile da sa smanjenom odgovornošću donose odluke o kupovini - rekao je on. Prema njegovim rečima, zloupotrebljava se nedovoljno potrošačko obrazovanje, kako ističe, u celini, ali posebno u oblasti internet trgovine. - Mnogo toga je potrebno da potrošači pre donošenja odluke o kupovini znaju kako bi bili zaštićeni. I trgovci i potrošači. Zaštitom potrošača kao pojedinca štiti se ono što je fer konkurencija na tržištu - objasnio je Bogosavljević. Istakao je da nije redak slučaj da se ne poštuju zakoni koji se odnose na oglašavanje - Zakon o trgovini ("Sl. glasnik RS", br. 52/2019) i Zakon o zaštiti potrošača - i da zbog toga dobijamo izuzetno agresivne reklame kojima se podstiču upravo oni loši proizvođači.
- Ako bi se primenjivali zakoni od vlasnika mreža, prodavaca, državnih organa do potrošača, ove pojave bi bile sporadične. Međutim, problem nepoštovanja zakona je rak-rana u osnovnoj oblasti zaštite potrošača, pa i sistema u celini. Nezaštićen potrošač je praktično ono što je prostor na kome se dešavaju anomalije koje su u direktnoj vezi sa privrednim kriminalom - rekao je Bogosavljević.
Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.
Izvor: Vebsajt Politika, Ivana Albunović, 20.01.2025.
Naslov: Redakcija