Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

PREDLOG ZAKONA O IZMENI ZAKONA O PREDMETIMA OPŠTE UPOTREBE – Tekst propisa


Član 1.

U Zakonu o predmetima opšte upotrebe (“Službeni glasnik RS”, broj 25/19), član 120. briše se.

Član 2.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.

IZ OBRAZLOŽENJA

II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA

Zakonom o predmetima opšte upotrebe (“Službeni glasnik RS”, broj 25/19), koji je donet u aprilu 2019. godine, uređen je pojam predmeta opšte upotrebe, uslovi zdravstvene ispravnosti, odnosno bezbednosti, koje moraju da ispunjavaju predmeti opšte upotrebe koji se isporučuju na tržište, a u svrhu obezbeđenja visokog nivoa zaštite života i zdravlja ljudi i životne sredine, zaštite interesa potrošača i obezbeđenja slobodnog kretanja robe.

Odredbe ovog zakona odnose se i na sirovine, materijale i aditive koji se koriste za proizvodnju predmeta opšte upotrebe, u skladu sa ovim zakonom i propisima koji uređuju pomenute oblasti.

            Zakon o predmetima opšte upotrebe je usklađen sa relevantnim EU propisima u oblasti (u meri u kojoj je to moguće u ovom trenutku, uzimajući u obzir da Republika Srbija još uvek nema status države članice). Zakon o predmetima opšte upotrebe je dobio pozitivno mišljenje Evropske komisije. Međutim u junu 2021. godine, Evropska komisija je u svojim komentarima dostavljenim Pregovaračkoj grupi 1, ukazala da je neophodno uklanjanje prelazne odredbe propisane članom 120. Zakona o predmetima opšte upotrebe (označavanje proizvoda Srpskim znakom usaglašenosti u prelaznom periodu), tačnije uklanjanje odredbe koja glasi da “proizvod koji je usaglašen sa zahtevima tehničkog propisa i označen Srpskim znakom usaglašenosti u skladu sa članom 51. ovog zakona, a koji se danom stupanja na snagu ACAA sporazuma ili, ako taj ugovor ne bude zaključen, danom pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji, nalazi na zalihama isporučilaca, a nije označen CE znakom, može da se isporučuje na teritoriji Republike Srbije najkasnije dve godine od dana potpisivanja ACAA sporazuma, odnosno od dana pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji.”

Uzimajući u obzir da je Evropska komisija ukazala da je pomenutu odredbu neophodno ukloniti u što kraćem roku i da je ovo jedini uslovi za otvaranje pregovora u Poglavlju 1, te u cilju ispunjenja međunarodne obaveze – otvaranje pregovora u pomenutom pregovaračkom poglavlju u Pregovaračkom procesu Republike Srbije za dobijanje statusa države članioce EU, pristupilo se izmeni Zakona o predmetima opšte upotrebe.

Uzimajući u obzir da, kada je u pitanju oblast igračaka, u Republici Srbiji je zanemarljivo mali broj domaćih proizvođača (približno 3%), dok je najveći broj igračaka iz uvoza (približno 97%). Uzimajući u obzir da se radi o brisanju odredbe (član 120. Zakona o predmetima opšte upotrebe), koja u ovom trenutku ne proizvodi pravno dejstvo (već bi proizvodila pravno dejstvo danom dobijanja statusa države članice EU) – privredni subjekti (domaći proizvođači, uvoznici, ovlašćeni zastupnici, distributeri), neće imati štetu kao posledicu brisanja pomenutog člana. Posebno je neophodno naglasiti da je Evropska komisija ukazala na neophodnost brisanja ove odredbe, kao uslov za otvaranje pregovora u Poglavlju 1.

III. OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA

Članom 1. Predloga zakona propisano je brisanje člana 120. Zakona o predmetima opšte upotrebe (“Službeni glasnik RS”, broj 25/19).

Članom 2. Predloga zakona propisano je stupanje na snagu ovog zakona osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Vebsajt Narodne skupštine, 21.01.2022.
Naslov: Redakcija