Zastava Bosne i Hercegovine

U PRIPREMI NACRT ZAKONA O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA: Predviđen je automatski nadzor saobraćaja uz pomoć pametnih kamera sa veštačkom inteligencijom. Planirani su i "zeleni bonusi" za vozače bez prekršaja, poput povlastica na osiguranje vozila


Novi, a ujedno i najstroži Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima do sada, donosi pet novina za koje nikad nismo čuli u Srbiji.

Pored digitalnog vozačkog dosijea koji bi, prema rečima stručnjaka, trebalo da se uvrsti u novi Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima, našle su se još četiri novine koje bi mogle da budu deo ovog najstrožeg zakona do sada, potpunog drugačijeg u odnosu na onog iz 2009. godinu, a to su:

Podsetimo, važeći Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima (ZOBS) iz 2009. godine do sada je pretrpeo 18 izmena, a poslednja je bila 2023. godine kada su promenjena 53 člana.

Novi Zakon o bezbednosti u saobraćaju predviđao bi da umesto posebne probne vozačke dozvole, mladi vozači dobiju standardnu vozačku dozvolu sa posebnim kodom koji ukazuje na ograničenja.

Ovaj sistem će mladim vozačima omogućiti da upravljaju vozilima i u inostranstvu, što trenutno nije moguće. Jedna od mera o kojoj se razmišlja je i mogućnost praćenja ponašanja vozača nakon položenog ispita.

Jedna od mera koje su predložene odnosi se na trajno oduzimanje vozila, i trajnu zabranu upravljanja određenim kategorijama vozila, otkrio je ranije Slaviša Lakićević, načelnik Uprave saobraćajne policije u MUP-u.

Lakićević navodi da će se trajno oduzimanje vozila odnositi na vozače koji više puta grubo krše bezbednost i propise saobraćaja.

Kako je ranije naveo Lakićević, trajna zabrana upravljanja vozilom proizilazi iz toga što u Srbiji postoji veliki broj povratnika u vršenju najtežih saobraćajnih prekršaja. Iako već postoji mera privremenog oduzimanja vozila, on navodi da je od februara 2024. godine, pa do danas oduzeto skoro 400 vozila, te su potrebne strože kazne.

"To govori o tome da imamo veliki broj povratnika u vršenju saobraćajnih prekršaja koji čine najteže saobraćajne prekršaje i zbog kojih se i oduzimaju vozila. Moraju da budu i pre toga pravosnažno osuđeni. Ceo sistem koji želimo da napravimo je jedan sistem gde hoćemo da imamo mnogo veću korespondenciju sa mladim vozačima, neiskusnim vozačima", pojasnio je Lakićević.

Automatski nadzor saobraćaja odnosi se na uvođenje pametnih kamera sa veštačkom inteligencijom koje bi mogle automatski prepoznati prekršaje, kao što su prolazak kroz crveno svetlo, prekoračenje brzine i nepropisna upotreba mobilnog telefona, uz automatsko slanje kazni.

Ova mogućnost u novom Zakonu odnosila bi se na takozvane nagrade za vozače sa čistim dosijeima: Vozači koji nisu počinili nijedan prekršaj u određenom vremenskom periodu mogli bi dobiti bonuse - popuste na osiguranje ili mogućnost smanjenja poreza na vozila.

Advokat Vladimir Miljević je govorio o tome šta bi digitalni vozački dosije mogao da predstavlja ukoliko to i postane. Prema njegovim rečima digitalni vozački dosije bio bi sistem koji bi objedinio sve ključne podatke o vozaču.

- Kako će digitalni vozački dosije konkretno izgledati, ostaje da se vidi u praksi i kada bude usvojen novi zakon. Vozački dosije bi, po mom mišljenju, trebalo da sadrži osnovne identifikacione podatke, podatke o eventualnim zdravstvenim ograničenjima i istoriju ranijeg ponašanja u saobraćaju, bilo da je reč o prekršajima ili krivičnim delima - kaže Miljević.

Šta bi trebalo da postoji u vozačkom dosijeu:

  • osnovne identifikacione podatke o vozaču
  • podatke o eventualnim zdravstvenim ograničenjima (koja se već sada upisuju u vozačku dozvolu)
  • istoriju vozača, odnosno podatke o ranijem nesavesnom ponašanju u saobraćaju – prekršajnu ili krivičnu osuđivanost
  • podatke o vremenu kažnjavanja i vrsti prekršaja

Prednosti digitalnog vozačkog dosijea

  • Centralizovano skladištenje: Svi dokumenti su na jednoj bezbednoj lokaciji
  • Automatizacija: Može da obezbedi automatizovana obaveštenja za obnavljanje i provere usklađenosti
  • Poboljšana bezbednost: Koristi šifrovani pristup i redovne rezervne kopije radi zaštite osetljivih informacija
  • Poboljšano upravljanje: Pojednostavljuje proces upravljanja evidencijom za menadžere voznog parka i pomaže u održavanju usklađenosti

Šta je sve planirano da se uđe u Nacrt novog Zakona:

  1. Ukidanje probne vozačke dozvole
  2. Trajno oduzimanje vozila
  3. Automatski nadzor saobraćaja
  4. "Zeleni bonusi"
  5. Digitalni vozački dosije
  6. Mobilni tehnički pregledi vozila
  7. Nulta tolerancija na alkohol
  8. Povećanje visine kazni
  9. Zaštita ranjivih učesnika u saobraćaju
  10. Edukacija za mlade vozače
  11. Zdravstveni pregled za vozače
  12. Vozila sa prvenstvom prolaza
  13. Upotreba naprednih tehnologija u vozilima
  14. Pravila za autonomna vozila
  15. Propisi za bicikliste
  16. Stroža kontrola na pružnim prelazima
  17. Veća odgovornost za vozače kamiona i autobusa

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Vebsajt Blic, 27.10.2025.
Naslov: Redakcija