. Da li Paragraf može da postavi link ka dokumentaciji koja se trajno čuva?
Tabela rokova čuvanja koju je redakcija priredila u skladu sa važećim zakonima Republike Srbije link:
LISTA ROKOVA ČUVANJA DOKUMENTARNOG MATERIJALA
+
Tabela rokova čuvanja koju je redakcija priredila u skladu sa važećim zakonima Republike Srbije link:
LISTA ROKOVA ČUVANJA DOKUMENTARNOG MATERIJALA
Elektronski dokument je određen u Zakonu o elektronskom dokumentu, elektronskoj identifikaciji i uslugama od poverenja u elektronskom poslovanju (dalje: ZED) kao "skup podataka sastavljen od slova, brojeva, simbola, grafičkih, zvučnih i video materijala, u elektronskom obliku". Članom 10. ZED određena je razlika između originala i kopije "Elektronski dokument koji je izvorno nastao u elektronskom obliku smatra se originalom.", a "Elektronski dokument koji je nastao digitalizacijom izvornog dokumenta čija forma nije elektronska, smatra se kopijom izvornog dokumenta."
Ne, preduzetnici bilo da su paušalci ili ne, nemaju obavezu da vode arhivsku knjigu, a simim tim ni da predaju prepis.
Kod jednog stvaraoca određuje se jedno odgovorno stručno lice, ako je reč o privrednom društvu sa složenom strukturom ili velikim brojem zaposlenih može se odrediti jedno odgovorno stručno lice, a druga lica se mogu odrediti za pomoć ili koordinaciju različitih sektora sa ovim licem.
Ne, Zakon govori samo o obavezama stvaralaca i imalaca, svako se stara o dokumentaciji koja se kod njega nalazi. Računovodstvena agencija može biti u ulozi imaoca dokumentacije koja se odnosi na njene klijente, ali to klijente ne oslobađa obaveze da sami vode svoju arhivsku knjigu i staraju se o urednom evidentiranju, klasifikovanju i čuvanju dokumentarnog materijala.
Prepis arhivske knjige se nadležnom javnom arhivu predaje na obrascu koji je propisan Pravilnikom o obrascu arhivske knjige ("Sl. glasnik RS", br. 34/2022).
Da, JKP je u obavezi da odredi odgovorno stručno lice, stručni ispit nije zakonom određen kao obavezan, ali se svakako preporučuje dodatna edukacija odgovornog stručnog lica.
U arhivsku knjigu unosi se celokupna dokumentacija, ali se ne navodi svaki dokument pojedinačno, nego se navode kategorije dokumenata. Do 30.4.2024. godine predaje se prepis arhivske knjige za prethodnu godinu, za one subjekte koji su redovno vršili obavezu predaje prepisa arhivske knjige, ko tu obavezu nije vršio, potrebno je da u 2024. godini preda prepis arhivske knjige od osnivanja.
Privredno društvo može nastaviti da primenjuje svoj ranije doneti pravilnik.
Prepis arhivske knjige je praktično jedna tabela, može se vrlo lako izraditi elektronski i samo odštampati radi predaje arhivu.
Kako izgleda Novi obrazac arhivske knjige
Primer jednog prepisa arhivske knjige u formatu koji se dostavlja nadležnom Arhivu:
NAPOMENA: Korisnici programa Kancelarko imaju tu prednost da im program sam automatski formira prepis Arhivske knjige, koji potom može da se odštampa i pošalje nadležnom Arhivu. Takođe, u programu je data mogućnost i elektronskog slanja nadležnom Arhivu. Saznajemo da će uskoro biti propisana obavezna elektronska forma.
Ne, ovaj akt se ne predaje arhivu na saglasnost, arhivu se predaje Lista kategorija arhivske građe i dokumentarnog materijala sa rokovima čuvanja.
Zakonom nije određen rok, zavisi od postupanja nadležnog arhiva, U Državnom arhivu Srbije liste odobrava stručni savet, tako da se od podnošenja liste čeka do prvog narednog sastanka stručnog saveta, kada se lista usvaja ili odbija.
Do 30.04.2022. godine šalje se prepis sve dokumentacije nastale od dana osnivanja do 31.12.2021. godine za subjekte koji do sada nisu podnosili prepis arhivske knjige.
U arhivsku knjigu upisuje se originalna dokumentacija, ona se ne mora fizički nalaziti na istoj lokaciji.
Ista dokumentacija može biti na više različitih lokacija, ako su originali popisuje se svaka lokacija. U programu Kancelarko omogućena je opcija čekiranja istovremeno više lokacija.
Ne, u arhivsku knjigu se unosi celokupan dokumentarni materijal.
Ne, broj zaposlenih nije od uticaja.
Ne unose se pojedinačni dokumenti već kategorije dokumenata, onako kako su razvrstani po registratorima, fasciklama, kutijama i slično.
Stvaralac može sam da izvrši popis.
Naš program Kancelarko taj posao potpuno olakšava subjektu, jer je većina funkcija automatizovana. Osim toga, program prati sve zakonske promene, isto tako i tumačenja i mišljenja nadležnog Ministarstva.
Ne, arhivi trenutno primaju papirne primerke Prepisa arhivske knjige.
Arhivu se predaje arhivska građa po isteku 30 godina od nastanka društva.
Do tada se Arhivu predaju samo Prepisi arhivske knjige, bez dokumentacije, svake godine do 30. aprila tekuće godine za prethodnu kalendarsku godinu.
Ukoliko subjekt poseduje određenu elektronsku dokumentaciju preporučujemo da donese Pravilnik koji će odgovarati trenutnom stanju, a po usvajanju Sistema, ovaj Pravilnik se može izmeniti.
Zakonom nije određen rok, primena zakona je počela 2.2.2021. godine. Škole se ne razlikuju od drugih stvaralaca arhivske građe i dokumentarnog materijala kada je reč o ovoj obavezi.
Delovodnik predstavlja drugačiju vrstu evidencije od arhivske knjige. Međutim, uredno vođen delovodnik može biti od koristi za formiranje arhivske knjige. U delovodnik se upisuju pojedinačni dokumenti dok se u arhivsku knjigu uvode kategorije dokumentarnog materijala.
U programu Kancelarko ako se u e delovodnik unose uredno sva dokumenta i ako im se u isto vreme zadaje kategorija, rok čuvanja i lokacija, program automatski na kraju svake kalendarske godine formira PREPIS arhivske knjige koji može da se odštampa i pošalje nadležnom Arhivu.
Organizacije civilnog društva koje su registrovane kao pravna lica obavezne su da vode arhivsku knjigu.
Da, evidentiraju se u arhivskoj knjizi.
U programu Kancelarko ako se u modulu e fakture uvode sve izlazne i ulazne fakture biće uskoro omogućeno da program automatski iste zavodi u Arhivsku knjigu.
U arhivsku knjigu se upisuju kategorije dokumenata, a ne pojedinačni dokumenti, npr. računi iz 2020. godine, količina: tri registratora.
Arhivska knjiga se vodi hronološki, po godinama od osnivanja, dakle za svaku godinu se upisuje dokumentacija.
Arhivska knjiga se vodi u kontinuitetu, dakle po završetku jedne godine, dokumentacija iz sledeće godine započinje sa prvim sledećim brojem.
Upisuje se razdoblje nastanka od osnivanja do 2021. godine, ako je registrator popunjen, a ako nije popunjen ostavlja se otvoreno do koje godine.
Trenutno nije moguće predati arhivsku knjigu u elektronskoj formi, predaje se štampani primerak.
Ne, prepis arhivske knjige se ne overava.
Da, unosi se zbirno, ne navodi se svaka faktura pojedinačno.
Ukoliko sve fakture dobavljača i kupaca budete unosili u Kancelarka modul e fakture, biće uskoro omogućeno da program automatski iste zavodi u Arhivsku knjigu.
Svaka promena lokacije se evidentira u arhivskoj knjizi, nakon izmene lokacije potrebno je obavestiti nadležni arhiv.
U programu Kancelarko ako vodite dokumenta kroz modul e delovodnik, postoji mogućnost za svaki dokument, odnosno svaku kategoriju unositi lokaciju, menjati lokacije. Program automatski pamti istoriju svake lokacije. Kada program automatski napravi PREPIS Arhivske knjige, koji se svake godine šalje nadležnom Arhivu, program takođe, automatski unosi poslednju lokaciju.
Da, pravni sledbenik kod koga se nalazi dokumentacija pravnog prethodnika upisuje tu dokumentaciju u svoju arhivsku knjigu.
Popisuje se onaj dokumentarni materijal koji postoji u trenutku sastavljanja arhivske knjige.
Vodi se samo jedna arhivska knjiga, a dokumentarni materijal se upisuje po godinama kako je nastajao.
Potrebno je da predate opšte akte, opšti akt o načinu evidentiranja, klasifikovanja, arhiviranja i čuvanja arhivske građe i dokumentarnog materijala i opšti akt o načinu evidentiranja, zaštite, i korišćenja elektronskih dokumenata, zatim odluku o imenovanju odgovorno stručno lice za zaštitu arhivske građe i dokumentarnog materijala i postupanje sa arhivskom građom i dokumentarnim materijalom I listu kategorija arhivske građe I dokumentarnog materijala sa rokovima čuvanja.