Pred Vama je primer analitičkog prikaza teksta propisa. Radi lakšeg sagledavanja njegovih izmena i dopuna, nova sadržina odredaba data je zelenom, dok je prethodna data crvenom bojom. Nepromenjene odredbe nisu posebno označene, tako da pregledanjem crno-zelenog teksta pregledate važeću, a crno-crvenog teksta, prethodnu verziju propisa. Pregled teksta i izvršenih izmena i dopuna je lakši, brži i praktičniji. U pravnoj bazi Paragraf Lex na ovaj način možete pristupiti svim zakonima. |
Propis - analitički prikaz promena
Objavljeno: 13.12.2024.
PRIMER
[ČLAN 7 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]
Prijavu za registraciju Poreskoj upravi podnose:
1) rezidentno pravno lice za čiju registraciju, odnosno upis u registar, nije nadležna Agencija za privredne registre i organ ili organizacija iz člana 27. stav 2. tačka 2) ovog zakona;
2) stalna poslovna jedinica nerezidentnog pravnog lica;
3) rezidentni preduzetnik za čiju registraciju nije nadležna Agencija za privredne registre.
[Rezidentno pravno lice za čiju registraciju, odnosno upis u registar, nije nadležna Agencija za privredne registre i organ ili organizacija iz člana 27. stav 2. tačka 2) ovog zakona podnose prijavu za registraciju Poreskoj upravi prema mestu sedišta.
Stalna poslovna jedinica nerezidentnog pravnog lica podnosi prijavu za registraciju Poreskoj upravi prema mestu sedišta te stalne poslovne jedinice.
Rezidentni preduzetnik za čiju registraciju nije nadležna Agencija za privredne registre, podnosi prijavu za registraciju Poreskoj upravi nadležnoj prema sedištu radnje.]
Nerezidentno pravno lice i nerezidentno fizičko lice iz člana 27. stav 2. tač. 6) i 7) ovog zakona podnose prijavu za registraciju sedištu Poreske uprave.
Pravna lica koja su svrstana u velike poreske obveznike (u daljem tekstu: veliki poreski obveznici), vode se u registru organizacione jedinice Poreske uprave nadležne za velike poreske obveznike.
Kriterijume za određivanje velikih poreskih obveznika, na osnovu kojih Poreska uprava vrši identifikaciju i određuje status velikih poreskih obveznika, kao i vrste poreza za koje organizaciona jedinica iz stava 3. [stava 5.] ovog člana izvršava poslove iz nadležnosti Poreske uprave, na predlog direktora Poreske uprave, propisuje ministar.
Pravno lice, stalna poslovna jedinica nerezidentnog pravnog lica i preduzetnik, podnose prijavu za registraciju u roku od pet dana od dana upisa u sudski ili drugi registar.
Fond preko društva za upravljanje fondom podnosi prijavu za registraciju sedištu Poreske uprave, u roku od pet dana od dana upisa u propisani registar u skladu sa zakonom.
Po izvršenoj registraciji, Poreska uprava izdaje poreskom obvezniku dokaz o izvršenoj registraciji.
Ako poreski obveznik ne podnese prijavu za registraciju, Poreska uprava će po službenoj dužnosti dodeliti PIB, na osnovu raspoloživih podataka, odnosno faktičkih okolnosti.
[ČLAN 8 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]
Član 28a
Evidencija fizičkih lica je elektronska baza podataka o fizičkim licima:
1) državljanima Republike sa prebivalištem u Republici;
2) državljanima Republike bez prijavljenog prebivališta na teritoriji Republike;
3) strancima sa odobrenim privremenim boravkom ili odobrenim stalnim nastanjenjem u Republici;
4) strancima koji nemaju dozvolu za stalno nastanjenje ili privremeni boravak u Republici, a imaju stečenu imovinu ili prava i obaveze po osnovu penzijskog i invalidskog osiguranja ili svojstvo poreskog obveznika;
5) izbeglicama u skladu sa zakonom koji uređuje izbeglice i posebnim propisima kojima se reguliše položaj izbeglica;
6) tražiocima azila, strancima kojima je odobreno utočište ili supsidijarna zaštita i privremena zaštita u skladu sa zakonom.
Cilj uspostavljanja evidencije fizičkih lica
Član 28b
Cilj uspostavljanja evidencije fizičkih lica je obezbeđivanje skupa podataka o fizičkim licima neophodnih Poreskoj upravi za zakonito, pouzdano, ekonomično i efikasno sprovođenje postupaka provere ispunjenosti uslova za ostvarivanje prava i proveru poštovanja poreskih propisa, radi delotvornog obezbeđivanja izvora finansiranja nadležnosti Republike u skladu sa Ustavom Republike Srbije, kao opšteg javnog interesa.
Član 28v
Podaci iz evidencije fizičkih lica obrađuju se sa svrhom utvrđivanja činjenica od značaja za ostvarivanje prava i ustanovljavanje obaveza iz poreskopravnog odnosa, na način propisan zakonima koji uređuju oblast oporezivanja.
Član 28g
Evidencija fizičkih lica uspostavlja se na osnovu skupa podataka nužnih za ostvarivanje propisane svrhe obrade, a preuzetih iz Centralnog registra stanovništva, Jedinstvenog registra vozila i evidencije oružja u legalnom posedu ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove, kao i podataka koje Poreska uprava pribavlja u okviru poreskog postupka iz Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja i od poreskog obveznika.
Iz Centralnog registra stanovništva, preuzimaju se sledeći podaci o fizičkim licima:
1) za državljane Republike:
- iz evidencije o matičnim brojevima građana: jedinstveni matični broj građana;
- iz registra matičnih knjiga: lično ime, lično ime roditelja, datum, mesto, opština/grad rođenja; bračni status (neoženjen/neudata, u braku/razveden-a, udovac/udovica); datum smrti i životni status (u životu/preminuo);
- iz evidencije prebivališta, boravišta i privremenog boravka u inostranstvu: grad, opština, naseljeno mesto, ulica, kućni broj, sprat i broj stana kod adrese prebivališta i boravišta, odnosno država kod privremenog boravka u inostranstvu;
- iz evidencije o ličnim kartama: registarski broj lične karte i datum isteka roka na koji je lična karta izdata;
- iz evidencije o putnim ispravama: činjenica da li građanin poseduje važeću putnu ispravu, registarski broj i datum isteka roka važenja na koji je putna isprava izdata;
- iz evidencije poreskih obveznika (jedinica lokalne samouprave): imovinski status (poseduje/ne poseduje nepokretnost) i procenjena vrednost nepokretnosti,
2) za strance kojima je odobren privremeni boravak ili stalno nastanjenje:
- evidencijski broj stranca;
- lično ime;
- ime roditelja,
- državljanstvo;
- vrsta, broj i rok važenja strane putne isprave;
- adresa stanovanja ili prebivalište;
- osnov privremenog boravka i broj i datum rešenja o odobrenom stalnom nastanjenju u Republici,
3) za strance koji nemaju dozvolu za stalno nastanjenje ili privremeni boravak u Republici, a imaju stečenu imovinu ili prava i obaveze po osnovu penzijskog i invalidskog osiguranja ili svojstvo poreskog obveznika:
- evidencijski broj stranca;
- lično ime;
- datum rođenja;
- državljanstvo;
- podaci o imovini, pravu ili obavezi,
4) za lica izbegla iz bivših jugoslovenskih republika:
- lično ime;
- datum prijavljivanja u Republici;
- mesto u kome lice boravi u Republici;
- adresa stana,
5) za tražioce azila, strance kojima je odobreno utočište ili supsidijarna zaštita i privremena zaštita u skladu sa zakonom:
- evidencijski broj stranca;
- lično ime;
- ime roditelja;
- državljanstvo;
- vrsta, broj i rok važenja strane putne isprave;
- adresa stanovanja.
Iz Jedinstvenog registra vozila preuzimaju se podaci:
- o vrsti, tipu i godini proizvodnje vozila;
- o vlasniku vozila (ime i prezime, jedinstveni matični broj građana, prebivalište i adresa, odnosno naziv-firma, matični broj, sedište i adresa);
- o korisniku vozila (ime i prezime, jedinstveni matični broj građana, prebivalište i adresa, odnosno naziv-firma, matični broj, sedište i adresa, naziv i mesto poslovanja ogranka privrednog društva, filijale organizacije, preduzetničke radnje i sl.);
- o ograničenju vlasničkih prava - prava zalogodavca i zalogoprimaca na vozilu.
Iz evidencije oružja u legalnom posedu preuzimaju se podaci o vrsti oružja i vrsti oružnog lista.
Podaci o fizičkim licima koje Poreska uprava pribavlja u okviru poreskog postupka su:
1) jedinstveni broj koji dodeljuje Centralni registar obaveznog socijalnog osiguranja osiguranicima, osiguranim licima i obveznicima doprinosa;
2) osnov obaveznog socijalnog osiguranja;
3) poslovna sposobnost (puna, ograničena ili oduzeta);
4) rezidentnost;
5) posedovanje digitalnog sertifikata;
6) broj članova domaćinstva;
7) osnovi ostvarivanja prihoda;
8) izdržavano lice;
9) ovlašćenja za izvršavanje poslova u vezi sa poreskim obavezama i pravima drugih lica;
10) broj, oznaka i vrsta platnog računa;
11) podatke za kontakt sa Poreskom upravom.
Podatke iz stava 5. tač. 1) i 2) ovog člana Poreskoj upravi dostavlja Centralni registar obaveznog socijalnog osiguranja iz Jedinstvene baze podataka osiguranika, osiguranih lica i evidencije obveznika doprinosa koju vodi, elektronskim putem u skladu sa tehničkim protokolom zaključenim između Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja i Poreske uprave.
Podatke iz stava 5. tač. 3) do 11) ovog člana dostavlja poreski obveznik u poreskom postupku.
Upis podataka u evidenciju fizičkih lica vrši se na osnovu jedinstvenog matičnog broja građana ili evidencijskog broja stranca.
Ministarstvo nadležno za poslove državne uprave i posebna organizacija nadležna za razvoj i primenu standarda i mera u uvođenju informaciono-komunikacionih tehnologija u organima državne uprave i službama Vlade omogućava Poreskoj upravi preuzimanje podataka Centralnog registra stanovništva iz stava 2. ovog člana.
Postupak preuzimanja podataka u elektronskom obliku iz stava 3. ovog člana Poreska uprava će sporazumno bliže urediti tehničkim protokolom sa ministarstvom nadležnim za unutrašnje poslove.
Tehničkim protokolima iz st. 6. i 10. ovog člana bliže se uređuju pravila razmene i format podataka, vreme i rokovi njihovog preuzimanja, kao i postupanje u slučaju informatičkih bezbednosnih događaja.
Način provere podataka iz stava 5. tačka 10) ovog člana Poreska uprava će bliže urediti tehničkim protokolom sa Narodnom bankom Srbije.
Nadležnost za vođenje evidencije
Član 28d
Evidenciju uspostavlja i vodi Poreska uprava.
Član 28đ
Obrada podataka iz evidencije fizičkih lica obuhvata sledeće radnje:
1) elektronsko preuzimanje podataka iz Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja, Centralnog registra stanovništva, Narodne banke Srbije i ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove, automatsko uparivanje sa podacima pribavljenim u okviru poreskog postupka i njihovo beleženje, pohranjivanje i čuvanje u elektronskom obliku;
2) automatizovano i periodično ažuriranje, kao i ažuriranje po saznanju o postojanju greške u cilju obezbeđivanja njihove tačnosti u momentu preuzimanja i tokom vremena;
3) grupisanje i razvrstavanje po poreskom statusu fizičkog lica, odnosno prema tome da li je fizičko lice poreski obveznik i ako jeste za koji poreski oblik, na način propisan zakonima koji uređuju oblast oporezivanja;
4) uvid i upotrebu u okviru sprovođenja poreskog postupka;
5) automatsko brisanje po isteku roka za čuvanje podataka.
Obrada podataka sprovodi se u skladu sa merama ograničenja pristupa zaposlenih u Poreskoj upravi prema kriterijumu nadležnosti i odgovornosti ovlašćenih lica za zakonitost postupaka koje sprovode u okviru nadležnosti Poreske uprave, a koje su utvrđene internim aktima Poreske uprave.
Član 28e
U evidenciji fizičkih lica podaci se čuvaju od dana upisa i brišu se u roku od:
1) pet godina od dana smrti lica;
2) 10 godina od dana odjave prebivališta lica koja su se trajno iselila iz Republike, odnosno od trenutka obrade poslednjeg podatka stranca na odobrenom privremenom boravku.
Član 28ž
Poreska uprava je odgovorna za zaštitu, integritet i obezbeđenje podataka o ličnosti.
Poreska uprava preduzima mere protiv neovlašćenog ili slučajnog pristupa podacima o fizičkim licima, menjanja, uništavanja ili gubitka podataka, neovlašćenog prenosa, drugih oblika nezakonite obrade podataka, kao i mere protiv zloupotrebe ličnih podataka, u skladu sa propisima koji uređuju zaštitu elektronskog dokumenta i zaštitu podataka o ličnosti.
Procedure čuvanja, zaštite i sigurnosti podataka, kao i postupanje u slučaju njihove povrede bliže uređuje ministar.
Obaveze organa i organizacija nadležnih za upis u registar
[ČLAN 9 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]
Agencija za privredne registre dostavlja obaveštenje Poreskoj upravi o izvršenom upisu u Registar privrednih subjekata (osnivanje, povezivanje i prestanak privrednog subjekta, statusne promene i promene oblika organizovanja tog subjekta, podaci o privrednom subjektu od značaja za pravni promet, podaci u vezi sa stečajnim postupkom i drugi podaci određeni zakonom), kao i o svakom drugom rešenju kojim se vrše promene osnivača, oblika organizovanja, naziva, delatnosti, visine osnovnog uloga i mesta sedišta, ili kojim se vrši bilo koja druga promena od značaja za utvrđivanje poreza.
Sud, organ lokalne samouprave, advokatska komora, profesionalna udruženja, kao i drugi organ ili organizacija nadležni za upis u odgovarajući registar lica koja obavljaju određenu delatnost dužni su da, u roku od pet dana od dana izvršenog upisa, Poreskoj upravi dostave obaveštenje o upisu, poništavanju upisa i brisanju iz registra, kao i o svakom drugom rešenju kojim se vrši promena od značaja za utvrđivanje poreza.
[Organ koji vodi evidencije o mestu prebivališta, odnosno boravišta fizičkog lica, dužan je da u roku od pet dana od dana prijave ili odjave prebivališta, odnosno boravišta dostavi podatke Poreskoj upravi o: jedinstvenom matičnom broju građana, evidencionom broju za strance, imenu, prezimenu, šifri opštine prebivališta, odnosno boravišta, adresi prebivališta, odnosno boravišta, mestu rođenja i statusu lica.
Organ koji vodi evidencije o rođenju ili smrti fizičkog lica, dužan je da u roku od pet dana od dana evidencije rođenja ili smrti, odnosno proglašenja nestalog lica za umrlo, o tome dostavi podatke Poreskoj upravi.]
Podaci iz st. 1. i 2. [st. 1-4.] ovog člana dostavljaju se u elektronskom obliku.
[Postupak dostavljanja podataka iz stava 3. ovog člana sporazumno će bliže urediti ministar nadležan za poslove finansija i ministar nadležan za unutrašnje poslove.]
Organ, organizacija ili drugo lice nadležno za upis u propisani registar lica koja obavljaju delatnost ne može brisati lice iz propisanog registra bez dokaza o prestanku poreskih obaveza, odnosno brisanju iz evidencije propisane poreskim zakonom koji izdaje Poreska uprava, odnosno poreski organ nadležne jedinice lokalne samouprave [nadležni poreski organ], ne starijeg od pet dana u momentu podnošenja zahteva za brisanje iz propisanog registra.
Organ, organizacija ili drugo lice nadležno za upis u propisani registar lica koja obavljaju delatnost, može brisati poreskog obveznika preduzetnika iz propisanog registra, pod uslovima propisanim u stavu 4. [stavu 7.] ovog člana, pa i u slučaju nepostojanja dokaza o prestanku obaveza po osnovu doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje ukoliko su ta lica stekla pravo na penziju shodno odredbama zakona kojim se uređuje penzijsko i invalidsko osiguranje.
Agencija za privredne registre ne može izvršiti brisanje pravnog lica ili preduzetnika iz propisanog registra, registrovati statusne promene i vršiti promene podataka koji se odnose na osnivača, odnosno člana, naziv, sedište, ulog i oblik organizovanja, prekid ili druge promene podataka u vezi obavljanja delatnosti preduzetnika, u periodu od dobijanja obaveštenja Poreske uprave da će se kod pravnog lica ili preduzetnika vršiti poreska kontrola, [uključujući i radnje Poreske policije u cilju otkrivanja poreskih krivičnih dela,] do dobijanja obaveštenja da je poreska kontrola završena, [odnosno okončane radnje Poreske policije,] kao i u periodu od dobijanja obaveštenja da je pravnom licu ili preduzetniku, u skladu sa ovim zakonom, privremeno oduzet PIB, do dobijanja obaveštenja da je tom subjektu vraćen PIB. Agencija za privredne registre može vršiti promene podataka u vezi obavljanja delatnosti preduzetnika u slučajevima određivanja, odnosno promene poslovođe preduzetnika, u skladu sa zakonom.
Agencija za privredne registre ne može izvršiti registrovanje sticanja udela ili akcija u privrednim subjektima, odnosno osnivanje novih privrednih subjekata, u slučajevima kada se kao osnivač upisuje pravno lice ili preduzetnik nad kojim je uspostavljena mera iz stava 6. [stava 9.] ovog člana.
Akt kojim se uređuju način i postupak dostavljanja i sadržina obaveštenja iz stava 6. [stava 9.] ovog člana donosi ministar, na predlog direktora Poreske uprave.
U pogledu zaštite podataka o ličnosti Poreska uprava dužna je da postupa na isti način kao i organ koji joj je te podatke dostavio, odnosno u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti.
Potpunom tekstu mogu pristupiti samo pretplatnici na pravnu bazu Paragraf Lex. Za više informacija,
pogledajte https://www.paragraf.rs/strane/pravna_baza_paragraf.html