Zastava Bosne i Hercegovine

Pred Vama je primer analitičkog prikaza teksta propisa. Radi lakšeg sagledavanja njegovih izmena i dopuna, nova sadržina odredaba data je zelenom, dok je prethodna data crvenom bojom. Nepromenjene odredbe nisu posebno označene, tako da pregledanjem crno-zelenog teksta pregledate važeću, a crno-crvenog teksta, prethodnu verziju propisa. Pregled teksta i izvršenih izmena i dopuna je lakši, brži i praktičniji. U pravnoj bazi Paragraf Lex na ovaj način možete pristupiti svim zakonima.

Propis - analitički prikaz promena

ZAKON O SUDSKIM TAKSAMA

("Sl. glasnik RS", br. 28/94, 53/95, 16/97, 34/2001 - dr. zakon, 9/2002, 29/2004, 61/2005, 116/2008 - dr. zakon, 31/2009, 101/2011, 93/2012, 93/2014, 106/2015, 95/2018 i 91/2025)

Objavljeno: 06.11.2025.


PRIMER

[ČLAN 14 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]

Član 31

Kad poverilac ne naznači vrednost merodavnu za naplatu takse, niti se ona može utvrditi na osnovu člana 30. ovog zakona, kao vrednost uzima se iznos od 10.000 dinara [7.500 dinara].

Član 32

U postupku izvršenja primenjivaće se shodno odredbe člana 29. ovog zakona.

3. U upravnim sporovima

[ČLAN 15 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]

Član 33

U upravnim sporovima plaća se taksa prema vrednosti predmeta spora, ako je predmet spora procenjiv.

Vrednost procenjivog spora utvrđuje se shodno odredbama čl. 21. do 28. ovog zakona.

Ako predmet spora nije procenjiv, kao vrednost se uzima iznos od 15.000 dinara [3.000 dinara].

Član 34

U postupku u upravnim sporovima shodno se primenjuju odredbe člana 29. ovog zakona.

4. U ostalim postupcima

[ČLAN 16 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]

Član 35

Kada je u vanparničnom postupku[, u zemljišnoknjižnom postupku], u stečajnom postupku i u postupku reorganizacije za plaćanje takse merodavna vrednost zahteva, za njeno utvrđivanje će se shodno primenjivati odredbe čl. 21. do 28. ovog zakona, ako u Taksenoj tarifi nije drugačije određeno.

5. Promena vrednosti u toku postupka

[ČLAN 17 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]

Član 36

[Prvobitno utvrđena vrednost ostaje kao osnov za plaćanje takse, bez obzira da li se ta vrednost promenila u toku postupka.]

Ako se u smislu člana 29. ovog zakona utvrdi nova vrednost, kao osnov za plaćanje takse uzima se ta nova vrednost i to od dana kada se rešenje suda o tome saopšti strankama.

Kada se vrednost promeni zbog preinačenja zahteva ili zbog toga što je zahtev delimično rešen, kao vrednost za plaćanje takse uzima se promenjena vrednost i to za sve podneske i radnje učinjene posle takve promene.

Ako je izjavu o promeni vrednosti stranka dala u podnesku i taksa za taj podnesak plaća se po promenjenoj vrednosti.

Ako se pravnim lekom, odnosno prigovorom protiv rešenja o izvršenju odluka pobije samo u jednom delu, za plaćanje takse za pravni lek, odnosno prigovor, uzima se vrednost samo pobijanog dela.

Ako pravni lek ulažu obe stranke, taksa za pravni lek određuje se posebno za svaku stranku prema vrednosti onog dela odluke koji se pravnim lekom pobija.

U statusnim sporovima, u sporovima za utvrđivanje i u sporovima u kojima se tužbeni zahtev ne odnosi na novčani iznos, za plaćanje takse za pravni lek, merodavna je vrednost prema kojoj je plaćena taksa za tužbu.

Za pravni lek koji se ulaže samo protiv odluke o troškovima postupka ili odluke o sporednim traženjima, taksa se plaća samo prema iznosu troškova postupka ili iznosa sporednih traženja.

IV POSTUPAK ZA NAPLATU NEPLAĆENE TAKSE

[ČLAN 18 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]

Član 37

Sud dostavlja stranci nalog za plaćanje sudske takse po nastanku taksene obaveze.

Nalog iz stava 1. ovog člana sadrži rok za plaćanje takse, iznos taksene obaveze, podatke o računu za uplatu takse i pouku o posledicama neplaćanja takse u roku, kao i obaveštenje o dužnosti dostavljanja dokaza o izvršenoj uplati takse.

Ako stranka u postupku ima punomoćnika, nalog za plaćanje takse dostaviće se njenom punomoćniku.

[Član 37

Ako stranka prisustvuje sudskoj radnji za koju je dužna da plati taksu, a ne plati je odmah, sud će je upozoriti da je dužna da taksu plati u roku od osam dana i upozoriće je na posledice neplaćanja takse (član 40). Na sudskom spisu će se naznačiti da je izvršeno ovo upozorenje.

Na način iz stava 1. ovog člana postupiće se i kada stranka predaje neposredno sudu podnesak koji nije taksiran ili je nedovoljno taksiran, a na podnesku i na sudskom spisu će se naznačiti da je stranka upozorena na posledice neplaćanja takse u roku.

Ako stranka ne prisustvuje sudskoj radnji za koju je dužna da plati taksu, sud će joj poslati nalog da plati taksu koju duguje u roku od osam dana od dana dostave naloga i upozoriće je na posledice neplaćanja takse u roku.

Za podnesak primljen preko pošte, a za koji taksa nije plaćena ili je plaćena nedovoljno, sud će podnosiocu poslati opomenu da plati taksu u roku od osam dana od dana dostave opomene i upozoriće je na posledice neplaćanja takse u roku.

Ukoliko stranka u postupku ima punomoćnika, nalog, odnosno opomena za plaćanje takse iz st. 2, 3. i 4. ovog člana dostaviće se njenom punomoćniku.]

[ČLAN 19 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]

Član 38

Ako ukupan iznos taksa koje je takseni obveznik dužan da plati premašuje 1/3 njegovih mesečnih primanja, sud može, na zahtev taksenog obveznika, rešenjem odrediti da taksenu obavezu izmiri u ratama i to najviše u šest mesečnih rata [tri mesečne rate].

[ČLAN 20 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]

Član 39

Ako postupak nije okončan do zaključenja prvog ročišta za glavnu raspravu posredovanjem, sudskim poravnanjem, priznanjem tužbenog zahteva ili odricanjem od tužbenog zahteva, tužilac je dužan da plati taksu za tužbu, a tuženi taksu za protivtužbu koja je podneta do zaključenja pripremnog ročišta, odnosno prvog ročišta za glavnu raspravu u roku od osam dana od dana zaključenja pripremnog ročišta, odnosno prvog ročišta za glavnu raspravu. Taksa za protivtužbu koja je podneta posle zaključenja prvog ročišta za glavnu raspravu plaća se u roku od osam dana od dana podnošenja protivtužbe.

Ako se postupak okonča pre zaključenja prvog ročišta za glavnu raspravu, rešenjem o odbacivanju tužbe ili rešenjem o povlačenju tužbe ili rešenjem o obustavi ili presudom zbog propuštanja ili presudom zbog izostanka ili presudom bez održavanja rasprave, tužilac je dužan da plati taksu za tužbu u roku od osam dana od dana dostavljanja odluke kojom se postupak okončava.

Taksa za odgovor na tužbu plaća se u roku od osam dana od dana dostavljanja pravosnažne odluke.

Takse za predlog za određivanje privremene mere obezbeđenja i predlog za obezbeđenje dokaza koji su podneti do zaključenja pripremnog ročišta, odnosno prvog ročišta za glavnu raspravu plaćaju se u roku od osam dana od dana zaključenja pripremnog ročišta, odnosno prvog ročišta za glavnu raspravu. Takse za predlog za određivanje privremene mere obezbeđenja i predlog za obezbeđenje dokaza koji su podneti posle zaključenja prvog ročišta za glavnu raspravu plaćaju se u roku od osam dana od dana podnošenja predloga.

Taksa za predlog za vraćanje u pređašnje stanje plaća se u roku od tri dana od dana podnošenja predloga za vraćanje u pređašnje stanje.

Taksa za žalbu, odgovor na žalbu, reviziju, odgovor na reviziju ili predlog za ponavljanje postupka plaća se u roku od osam dana od dana podnošenja žalbe, odgovora na žalbu, revizije, odgovora na reviziju ili predloga za ponavljanje postupka.

Taksa za presudu, rešenje ili sudsko poravnanje plaća se u roku od osam dana od dana dostavljanja presude, odnosno rešenja ili zaključenja sudskog poravnanja.

Taksa se ne plaća za presudu na osnovu priznanja, presudu na osnovu odricanja, rešenje ili sudsko poravnanje koji su doneti, odnosno koje je zaključeno najkasnije na dan zaključenja prvog ročišta za glavnu raspravu.

[Član 39

Kada je taksu dužno da plati lice koje ima prebivalište ili boravište u inostranstvu, bez obzira da li je državljanin Republike Srbije ili strani državljanin, ili ako je taksu dužno da plati pravno lice koje ima sedište u inostranstvu, a taksu nije platilo u trenutku nastanka taksene obaveze, sud će voditi popis neplaćenih taksa i po završetku postupka izdaće nalog za plaćanje takse u smislu člana 37. stav 3. ovog zakona, s tim da rok za plaćanje takse ne može biti kraći od 30 ni duži od 90 dana.]

[ČLAN 21 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]

Član 40

Ako fizičko lice, kao takseni obveznik, ne plati taksu u roku određenom u članu 37. ovog zakona, sud u narednih pet dana donosi rešenje o izvršenju u kome obavezuje taksenog obveznika da u roku od pet dana od dana prijema rešenja plati dugovanu taksu i kaznenu taksu od 50% od visine takse i u kome ne određuje sredstvo i predmet izvršenja, i rešenje o izvršenju dostavlja javnom izvršitelju, a u spisu zabeležava da je rešenje dostavljeno javnom izvršitelju. Uz rešenje o izvršenju sud prilaže i dokaz o tome da je taksenom obvezniku dostavljen nalog. Javni izvršitelj dostavlja rešenje o izvršenju taksenom obvezniku.

Redovni pravni lek protiv rešenja o izvršenju, koji može da se izjavi u roku od osam dana od dana dostavljanja rešenja, ne odlaže izvršenje rešenja.

Postupak izvršenja sprovodi se prema zakonu kojim se uređuje izvršenje i obezbeđenje.

Javnog izvršitelja koji sprovodi izvršenje određuje predsednik suda, tako što rešenje o izvršenju dostavlja javnom izvršitelju čije se sedište nalazi na području suda koji je doneo rešenje o izvršenju, a ako više javnih izvršitelja ima sedište na području tog suda, rešenja o izvršenju dostavljaju se ravnomerno, prema redosledu po kome su javni izvršitelji upisani u Imenik javnih izvršitelja i zamenika javnih izvršitelja.

Od sredstava ostvarenih naplatom takse javni izvršitelj na ime nagrade zadržava za sebe 10% naplaćene vrednosti takse i kaznene takse, ostatak uplaćuje na račun propisan za naplatu sudskih taksi, a troškove izvršenja naplaćuje od taksenog obveznika.

Sud ne plaća predujam javnom izvršitelju.

[Član 40

Ako fizičko lice, kao takseni obveznik, ne plati taksu u roku određenom u članu 37. ovog zakona, sud u narednih pet dana donosi rešenje o izvršenju u kome obavezuje taksenog obveznika da u roku od pet dana od dana prijema rešenja plati dugovanu taksu i kaznenu taksu od 50% od visine takse i u kome ne određuje sredstvo i predmet izvršenja, i rešenje o izvršenju dostavlja izvršitelju, a u spisu zabeležava da je rešenje dostavljeno izvršitelju. Uz rešenje o izvršenju sud prilaže i dokaz o tome da je taksenom obvezniku dostavljen nalog, odnosno opomena o plaćanju takse. Izvršitelj dostavlja rešenje o izvršenju taksenom obvezniku.

Redovni pravni lek protiv rešenja o izvršenju, koji može da se izjavi u roku od osam dana od dana dostavljanja rešenja, ne odlaže izvršenje rešenja.

Postupak izvršenja sprovodi se prema zakonu kojim se uređuje izvršenje i obezbeđenje.

Izvršitelja koji sprovodi izvršenje određuje predsednik suda, tako što rešenje o izvršenju dostavlja izvršitelju čije se sedište nalazi na području suda koji je doneo rešenje o izvršenju, a ako više izvršitelja ima sedište na području tog suda, rešenja o izvršenju dostavljaju se ravnomerno, prema redosledu po kome su izvršitelji upisani u Imenik izvršitelja i zamenika izvršitelja.

Kaznena taksa iz stava 1. ovog člana ne može biti manja od dvostrukog iznosa najniže takse propisane Taksenom tarifom.

Od sredstava ostvarenih naplatom takse izvršitelj na ime nagrade zadržava za sebe 10% naplaćene vrednosti takse i kaznene takse, ostatak uplaćuje na račun propisan za naplatu sudskih taksi, a troškove izvršenja naplaćuje od taksenog obveznika.

Sud ne plaća predujam izvršitelju.]

[ČLAN 22 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]

Član 41

Kad je takseni obveznik privredno društvo, drugo pravno lice ili preduzetnik [ili drugo pravno lice] sud će rešenjem utvrditi iznos neplaćene takse i iznos kaznene takse i rešenje će radi izvršenja dostaviti banci kod koje se vodi račun taksenog obveznika, odnosno organizaciji za prinudnu naplatu.

Protiv rešenja iz stava 1. ovog člana privredno društvo, drugo pravno lice ili preduzetnik [ili drugo pravno lice] može izjaviti žalbu u roku od osam dana od dana dostavljanja rešenja. Žalba ne zadržava naplatu takse.

Nije dozvoljena žalba ako je rešenje iz stava 1. ovog člana doneo Vrhovni [kasacioni] sud.

[ČLAN 23 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]

Član 42

(Brisan)

[Član 42

Ako iznos neplaćene takse u jednom predmetu, po izvršenju svih radnji, odnosno po pravosnažnosti predmeta ne prelazi iznos najniže takse koja se plaća za tužbu u parničnom postupku, sud neće pokretati postupak za prinudnu naplatu takse.]

V POVRAĆAJ TAKSE

Član 43

Lice koje je platilo taksu koju uopšte nije bilo dužno da plati ili je platilo taksu u iznosu većem od propisanog, kao i lice koje je platilo taksu za sudsku radnju, a ta radnja iz bilo kog razloga nije izvršena, ima pravo na povraćaj takse.

Lice koje je platilo taksu za sudsku radnju koja nije izvršena ima pravo da traži povraćaj takse za neizvršenu radnju, ali ne i za podnesak kojim je zahtevalo njeno izvršenje.

Član 44

Zahtev za povraćaj takse podnosi se sudu koji je rešavao u prvom stepenu i to u roku od 30 dana od dana kada je taksa pogrešno plaćena, odnosno od dana saznanja da sudska radnja nije izvršena, a najkasnije u roku od šest meseci od dana kada je taksa plaćena.

Ako usvoji zahtev, sud donosi rešenje o povraćaju takse i dostavlja ga Upravi za trezor, radi izvršenja.

Član 45

(Brisan)

[ČLAN 24 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]

Član 46

(Brisan)

[Član 46

Ako u postupku u upravnim sporovima upravni akt po tužbi bude poništen ili ako u istom postupku odluka prvostepenog suda po žalbi bude preinačena ili ukinuta, ili ako se dozvoli obnova postupka, taksa za tužbu, odnosno žalbu će se vratiti stranci na njen zahtev, a u slučaju preinačenja, na zahtev stranke će se vratiti i ostale takse plaćene u tom sporu.

Zahtev za povraćaj takse podnosi se u roku od 90 dana od dana dostavljanja odluke iz stava 1. ovog člana.

U slučaju povraćaja takse iz stava 1. ovog člana, primenjivaće se odredbe čl. 43. i 44. ovog zakona.]

Član 47

U postupku za povraćaj takse ne plaća se taksa.

VI MALOPRODAJA TAKSENIH MARAKA

Član 48

Maloprodaju sudskih taksenih maraka vrše privredna društva i druga pravna lica (u daljem tekstu: ovlašćeni prodavci).

Ovlašćenje za prodaju sudskih taksenih maraka daje Vlada, na predlog ministarstva nadležnog za poslove pravosuđa.

Izgled sudskih taksenih maraka, postupak izrade, distribucija i raspolaganje sudskim taksenim markama bliže se uređuju propisom ministra nadležnog za poslove pravosuđa.

Član 49

Ovlašćenje iz člana 48. stav 2. ovog zakona sadrži obaveze ovlašćenih prodavaca u maloprodaji taksenih maraka, posebno u odnosu na mesto, vreme i način prodaje.

Ovlašćeni prodavac je dužan da maloprodaju taksenih maraka vrši u skladu sa izdatim ovlašćenjem.

Ako ovlašćeni prodavac vrši prodaju suprotnu stavu 2. ovog člana Vlada, na predlog ministra nadležnog za poslove pravosuđa, donosi rešenje o prestanku važenja ovlašćenja za maloprodaju.

Član 50

Ovlašćenom prodavcu pripada provizija od 10% od nominalne vrednosti iznosa kupljenih taksenih maraka.

VII NAČIN KORIŠĆENJA DELA SREDSTAVA OD NAPLAĆENIH SUDSKIH TAKSA

[ČLAN 25 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]

Član 51

Naplaćene takse prihod su budžeta Republike Srbije.

Od naplaćenih taksi 40% raspodeljuje se za tekuće rashode sudova, osim za rashode za sudsko osoblje i osoblje u javnom tužilaštvu, a 30% za poboljšanje materijalnog položaja zaposlenih u sudovima i javnim tužilaštvima koji su sudsko osoblje i osoblje u javnom tužilaštvu i zaposlenih u zavodima za izvršenje krivičnih sankcija bez beneficiranog radnog staža sa srednjom stručnom spremom, druge rashode, kao i investicije u skladu sa zakonom.

[Član 51

Naplaćene takse prihod su budžeta Republike Srbije.

Od naplaćenih taksi 40% raspodeljuje se za tekuće rashode sudova, osim za rashode za sudsko osoblje i osoblje u javnom tužilaštvu, a 20% za poboljšanje materijalnog položaja zaposlenih u sudovima i javnim tužilaštvima koji su sudsko osoblje i osoblje u javnom tužilaštvu, druge rashode, kao i investicije u skladu sa zakonom.]

 

Potpunom tekstu mogu pristupiti samo pretplatnici na pravnu bazu Paragraf Lex. Za više informacija,
pogledajte https://www.paragraf.rs/strane/pravna_baza_paragraf.html