ZAKON O REGISTRU ADMINISTRATIVNIH POSTUPAKA("Sl. glasnik RS", br. 44/2021 i 109/2025) |
Ovim zakonom uređuje se uspostavljanje, upravljanje i vođenje, sadržina, način korišćenja i druga pitanja od značaja za upravljanje Registrom administrativnih postupaka (u daljem tekstu: Registar), definišu načela za uređenje i sprovođenje administrativnih postupaka i utvrđuju ovlašćenja za donošenje metodoloških pravila kojima se uređuju administrativni postupci (u daljem tekstu: Metodologija), kao i sadržaj Registra vidljiv na portalu Registra.
Pojedini izrazi koji se koriste u smislu ovog zakona, imaju sledeće značenje:
1) Administrativni postupak (u daljem tekstu: postupak) u smislu ovog zakona, je upravni i drugi postupak koji sprovode državni organi i organizacije, organi i organizacije autonomnih pokrajina i organi i organizacije jedinica lokalne samouprave, ustanove, javna preduzeća, posebni organi preko kojih se ostvaruje regulatorna funkcija, kao i pravna i fizička lica kojima su poverena javna ovlašćenja (u daljem tekstu: organi) i koji se pokreću po zahtevu privrednih subjekata i građana radi ostvarivanja određenog prava ili ispunjavanja propisane obaveze, a koji se upisuje u Registar administrativnih postupaka u skladu sa ovim zakonom i Metodologijom utvrđenom na osnovu ovog zakona. Administrativni postupak se odnosi na ostvarivanje prava, obaveza i pravnih interesa privrednih subjekata i građana u kojima organi izdaju licence, dozvole, odobrenja, saglasnosti, rešenja, uverenja, potvrde, sertifikate, izveštaj, mišljenje, obaveštenje, svedočanstvo, uslove, deklaraciju, zapisnik, lične i druge dokumente, izvode iz službenih evidencija ili unose dostavljene podatke i dokumente u određene javne evidencije u skladu sa zakonom. Administrativnim postupkom se u smislu ovog zakona ne smatraju sudski postupci i postupci koje sprovode imaoci javnih ovlašćenja poverenih od strane suda, postupci koji proističu iz radnog odnosa u organu, kao i postupci koji se pokreću na zahtev organa, a koje sprovodi drugi organ;
2) Registar jeste jedinstvena, centralizovana, elektronski vođena evidencija o postupcima koji se sprovode u Republici Srbiji, i administrativnim zahtevima za poslovanje i neporeskim prihodima, a u koju se podaci unose i čuvaju u skladu sa ovim zakonom i podzakonskim aktima donetim na osnovu ovog zakona;
3) Obveznik upisa, odnosno ažuriranja podataka u Registru (u daljem tekstu: obveznik upisa) je organ na republičkom, odnosno pokrajinskom, odnosno lokalnom nivou u čijoj je nadležnosti izrada nacrta, odnosno predloga propisa kada predlagač propisa nije Vlada, a kojim se uređuje postupak;
4) Administrativni zahtevi su uslovi koje privredni subjekti i ostali pružaoci usluga treba da ispunjavaju u skladu sa pravnim sistemom Republike Srbije da bi nesmetano obavljali poslovanje, kao i poslovno nastanjivanje;
5) Jedinstvena evidencija neporeskih prihoda (u daljem tekstu: Evidencija) predstavlja jedinstveno mesto na kome se nalaze informacije o neporeskim prihodima koji se naplaćuju fizičkim ili pravnim licima za korišćenje javnih dobara ili za pružanje javnih usluga, u skladu sa zakonom koji uređuje budžetski sistem;
6) obveznik upisa, odnosno ažuriranja podataka u evidenciji (u daljem tekstu: obveznik upisa u evidenciju) je organ na republičkom, odnosno pokrajinskom, odnosno lokalnom nivou u čijoj je nadležnosti izrada nacrta odnosno predloga propisa kada predlagač propisa nije Vlada, a kojim se uređuje neporeski prihod.
Izuzetno od stava 1. tačka 3) ovog člana, obveznik upisa republičkih administrativnih taksi, odnosno naknada za korišćenje javnih dobara, kao i usklađenih dinarskih iznosa, njihovih izmena i ukidanja u Registru, uvek je organ u čijoj je nadležnosti izrada nacrta, odnosno predloga propisa koji uređuje, odnosno sprovodi postupak u okviru koga se ta taksa, odnosno naknada naplaćuje.
Izuzetno od stava 1. tačka 3) ovog člana jedinice lokalne samouprave su obveznici upisa podataka o administrativnim postupcima iz svoje izvorne nadležnosti nezavisno od toga ko priprema nacrt propisa kojim se uređuje taj postupak.
Izuzetno, obveznik upisa drugih cena usluga koje se ne uređuju zakonom koji propisuje republičke administrativne takse su organi koji uređuju cenu usluga ili organi koji pripremaju predlog cene usluga koje usvaja Vlada.
Obveznik upisa, odnosno ažuriranja postupaka, može u potpunosti uključiti u upis i ažuriranje podataka o postupku organ koji sprovodi konkretan postupak.
Izuzetno od stava 1. tačka 6) ovog člana obveznik upisa naknada za korišćenje javnih dobara, odnosno ažuriranja podataka u Evidenciji uvek je organ koji sprovodi postupak u okviru koga se naknada za korišćenje javnih dobara naplaćuje.
Izuzetno od stava 1. tačka 6) ovog člana, nadležni organ za izradu nacrta zakona kojim se uređuju republičke administrativne takse, odnosno naknade za korišćenje javnih dobara, kroz sistem dostavlja izmene tih zakona u mašinski čitljivom ili drugom elektronskom formatu nadležnom organu za vođenje Evidencije, radi ažuriranja podataka o republičkim administrativnim taksama, odnosno naknadama za korišćenje javnih dobara, koje on unosi u Evidenciju i objavljuje.
Cilj ovog zakona je uređenje uspostavljanja i upravljanja Registrom i Evidencijom, koji sadrže tačne i ažurne podatke o postupcima i neporeskim prihodima koji se naplaćuju u tim postupcima, kako bi se obezbedile precizne i javno dostupne informacije i uspostavila jedinstvena metodologija za njihovo standardizovano, efikasno i ekonomično vođenje, kao i elektronsko plaćanje na Portalu eUprava.
Svrha ovog zakona je uređenje postupaka u skladu sa načelima i metodološkim pravilima, kao i obezbeđivanje tačnih podataka u Evidenciji za izvršavanje elektronskog plaćanja neporeskih prihoda propisanim ovim zakonom i podzakonskim aktima donetim na osnovu ovog zakona, i uređenje kontrole postupanja u skladu sa propisanim metodološkim pravilima.
Nadležnost za uspostavljanje i upravljanje Registrom
Registar uspostavlja i njime upravlja organ državne uprave nadležan za obavljanje stručnih poslova koji se odnose na sprovođenje regulatorne reforme i analizu efekata propisa (u daljem tekstu: nadležni organ), uz tehničku podršku organa nadležnog za projektovanje, usklađivanje, razvoj i funkcionisanje sistema elektronske uprave (u daljem tekstu: organ nadležan za eUpravu).
Upravljanje Registrom iz stava 1. ovog člana podrazumeva:
1) poslove sprovođenja kontrole upisa podataka o postupku u Registar, u skladu sa čl. 13. i 14. ovog zakona;
2) poslove sprovođenja prethodne i naknadne kontrole usklađenosti postupka sa Metodologijom, u skladu sa čl. 10. do 12. ovog zakona;
3) prikupljanje i obradu inicijativa za izmenu neefikasnih propisa kojima se uređuju postupci upisani u Registar, u cilju pojednostavljenja tih postupaka i njihovog dodatnog usklađivanja sa Metodologijom;
4) analizu postupaka i podnošenje inicijativa organima za izmenu neefikasnih propisa;
4a) vođenje jedinstvene i ažurne evidencije svih neporeskih prihoda i obezbeđivanje podataka za njihovo elektronsko plaćanje.
Organ nadležan za eUpravu obavlja stručne poslove koji se odnose na čuvanje, sprovođenje mera zaštite i obezbeđivanje sigurnosti i bezbednosti podataka u Registru.
Upravljanje Registrom se zasniva na sledećim načelima:
1) javnosti i dostupnosti, koje podrazumeva da su upisani podaci o postupku javno dostupni, bez naknade, putem Portala eUprava u delu koji se odnosi na Registar;
2) ažurnosti i tačnosti, koje podrazumeva da obveznik upisa u propisanom roku vrši upis i izmene, odnosno brisanje podataka o postupku;
3) koordinacije i saradnje, koje podrazumeva da organi sarađuju u vezi sa upisom podataka o postupku, ako su postupci iz njihove nadležnosti povezani i međuzavisni;
4) odgovornosti, koje podrazumeva da je obveznik upisa u čijoj nadležnosti je izrada nacrta i predloga propisa kojim se uređuje postupak dužan da blagovremeno i tačno izvrši upis podataka o postupku, kao i svih promena u vezi sa postupkom, u skladu sa ovim zakonom.
5) jednostavnosti koje podrazumeva da su podaci o postupku iskazani na jednostavan i jasan način tako da su razumljivi svakom korisniku.
Registracija postupaka i predmet upisa
U Registar se upisuju svi postupci koje, na zahtev privrednih subjekata i građana sprovode organi, kao i sve promene o tim postupcima.
Upis u Registar se vrši elektronskim putem.
Podaci koji se upisuju u Registar
Registar obavezno sadrži podatke o postupku, i to:
1) naziv postupka;
2) registracioni broj postupka (dodeljuje se prilikom registracije postupka);
3) naziv obveznika upisa postupka u Registar;
4) naziv organa nadležnog za sprovođenje postupka i sedište;
5) lice odgovorno za podatke unete u Registar;
6) naziv uže organizacione jedinice zadužene za sprovođenje postupka;
7) naziv nadzornog organa;
8) nivo vlasti na kome se postupak sprovodi (republički, pokrajinski, lokalni);
9) podatak o tome da li se radi o postupku za privredu, građane ili mešovitom postupku;
10) pun naziv propisa sa naznakama o njihovom objavljivanju, a koji su pravni osnov za sprovođenje postupka, uz navođenje brojeva članova kojima su postupci propisani;
11) svrha postupka;
12) opis postupka;
13) način pokretanja postupka;
14) mesto podnošenja zahteva;
15) učestalost postupka (jednokratno ili periodično);
16) rok u kome je stranka dužna da pokrene postupak, ukoliko je propisan rok;
17) propisana sankcija, odnosno pravna posledica za nepostupanje u propisanom roku;
18) obrazac zahteva;
19) podatke koje organ pribavlja po službenoj dužnosti, sa punim nazivom registra iz koga se ti podaci pribavljaju, kao i vlasnika podataka;
20) javne isprave i druga dokumenta koja sadrže podatke neophodne za odlučivanje, uz navođenje koje podatke iz tih dokumenata koristi u postupanju;
21) taksa, naknada i drugi finansijski izdaci (cena usluge) i propis kojim je utvrđena;
22) broj računa i poziv na broj za uplatu;
23) drugi organi koji učestvuju u sprovođenju postupka, naziv organa i aktivnost;
24) povezani postupci;
25) zakonski rok za postupanje organa;
26) uputstvo o pravnom sredstvu (prigovor, žalba, tužba);
27) vreme važenja akta donetog u postupku;
28) status postupka u skladu sa članom 12. ovog zakona;
29) datum početka, odnosno prestanka primene propisa kojim se uređuje postupak;
30) broj podnetih zahteva na godišnjem nivou;
31) drugi podaci.
Bližu sadržinu podataka iz stava 1. ovog člana koji se upisuju u Registar uređuje Vlada, na predlog nadležnog organa.
Javna dostupnost podataka iz Registra
Na Portalu Registra, javno su dostupni sledeći podaci iz Registra:
1) naziv postupka;
2) organ nadležan za sprovođenje postupka;
3) naziv uže organizacione jedinice zadužene za sprovođenje postupka;
4) nivo vlasti na kome se postupak sprovodi (republički, pokrajinski, lokalni);
5) podatak o tome da li se radi o postupku za privredu, građane ili mešovitom postupku;
6) pun naziv propisa koji su osnov za sprovođenje postupka (pravni osnov), kao i brojevi članova kojim su postupci propisani;
7) svrha postupka;
8) opis postupka;
9) način pokretanja postupka;
10) mesto podnošenja zahteva;
11) rok u kome je stranka dužna da pokrene postupak, ukoliko je propisan rok;
12) propisana sankcija, odnosno pravna posledica za nepostupanje u propisanom roku;
13) obrazac zahteva;
14) javne isprave i druga dokumenta koja sadrže podatke neophodne za odlučivanje, uz navođenje koje podatke organ pribavlja po službenoj dužnosti, a koje dostavlja stranka;
15) taksa, naknada i druge dažbine i drugi finansijski izdaci (cena usluge);
16) broj računa i poziv na broj za uplatu;
17) zakonski rok za postupanje organa;
18) uputstvo o pravnom sredstvu (prigovor, žalba, tužba);
19) vreme važenja akta donetog u postupku;
20) datum početka, odnosno prestanka primene propisa kojim se uređuje postupak.
Na Portalu Registra su dostupni svi podaci o svakom postupku potrebni za uredno podnošenje zahteva, a dodatnom opcijom svaki korisnik može da vidi i detaljne podatke iz stava 1. ovog člana.
Na Portalu Registra dostupni su i svi potrebni podaci za plaćanje neporeskih prihoda iz Evidencije.
Bližu sadržinu podataka iz st. 1. i 2. ovog člana uređuje Vlada, na predlog nadležnog organa.
III METODOLOŠKA PRAVILA ZA UREĐENJE I SPROVOĐENJE POSTUPAKA
Načela uređenja i sprovođenja postupaka
Postupak se uređuje u skladu sa sledećim načelima:
1) efikasnosti, koje podrazumeva da se povezani i međuzavisni postupci, za koje postoji opravdanost i mogućnosti, spoje ili sprovode preko jedinstvenog upravnog mesta, odnosno kroz objedinjeno postupanje u zavisnosti od nadležnosti za sprovođenje, ili ukinu ukoliko ne postoji opravdanost za njihovo dalje postojanje;
2) delotvornosti i ekonomičnosti, koje podrazumeva da se postupak uredi na način koji omogućava njegovo vođenje uz što manje troškova po stranku i drugog učesnika u postupku, uz pribavljanje podataka po službenoj dužnosti, propisivanje jednostavnih i jasnih obrazaca zahteva, kao i elektronsko vođenje postupka kada su za to ispunjeni uslovi;
3) određenosti, koje podrazumeva da su podaci neophodni za odlučivanje, odnosno dokazi, rokovi i visina cene usluge, takse i druge dažbine precizno određeni ili jasno odredivi;
4) korelacije cene usluge, odnosno taksi koje se naplaćuju u postupku sa troškovima koji nastaju u postupanju, koje podrazumeva da cena usluge, odnosno taksa mora odgovarati troškovima sprovođenja postupka i mora biti utvrđena u apsolutnom iznosu, osim u slučaju koncesija i naknada za korišćenje javnih dobara;
5) načelo odgovornosti, koje podrazumeva utvrđivanje odgovornosti u slučaju nepoštovanja načela utvrđenih ovim zakonom.
Metodologiju uređenja postupaka, u skladu sa načelima propisanim ovim članom, bliže uređuje Vlada, na predlog nadležnog organa.
Prethodna kontrola usklađenosti postupka sa načelima uređenja i sprovođenja postupka i Metodologijom
Prethodna kontrola usklađenosti postupka sa načelima uređenja i sprovođenja postupaka i Metodologijom podrazumeva davanje mišljenja nadležnog organa na propis kojim se uređuje administrativni postupak pre slanja propisa na usvajanje.
Prethodnu kontrolu usklađenosti postupka iz stava 1. ovog člana, vrši nadležni organ ako je pravni osnov za upis postupka, odnosno podatka, propis koji Vlada predlaže Narodnoj skupštini, odnosno donosi.
Za propise iz stava 2. ovog člana na koje nadležni organ izdaje mišljenje u postupku kontrole analize efekata propisa, mišljenje se izdaje u tom postupku.
Prethodnu kontrolu usklađenosti postupka sa načelima uređenja i sprovođenja postupaka i Metodologijom na pokrajinskom nivou vrše pokrajinski organi, odnosno službe nadležne za propise.
Prethodnu kontrolu usklađenosti postupka sa načelima uređenja i sprovođenja postupaka i Metodologijom na nivou jedinica lokalnih samouprava vrši organ lokalne samouprave ili ovlašćeno lice u okviru uprave u skladu sa odlukom ili internim aktom jedinice lokalne samouprave.
U postupku donošenja propisa na osnovu kog će se postupak upisivati u Registar, obveznik upisa u obrazloženju propisa navodi opis postupka, sve njegove bitne elemente, svrhu postupka kao i na koji načini će se postupak sprovoditi od njegovog početka do kraja.
Bitni elementi administrativnog postupka iz stava 6. ovog člana su: naziv postupka; naziv organa, odnosno organizacije koja će biti nadležna za sprovođenje postupka; nivo vlasti na kome se postupak sprovodi (republički, pokrajinski, lokalni); kome je namenjen postupak (privrednim subjektima i/ili građanima); način pokretanja i sprovođenja postupka (elektronski i/ili u papiru); rok u kome je stranka dužna da pokrene postupak, ukoliko je propisan rok; da li je predviđena sankcija, odnosno pravna posledica za nepostupanje u propisanom roku; da li je predviđeno propisivanje obrazaca zahteva; koje podatke organ pribavlja po službenoj dužnosti i iz kojih javnih evidencija, sa punim nazivom registra iz koga se ti podaci pribavljaju, kao i vlasnika podataka; javne isprave i druga dokumenta koja sadrže podatke neophodne za odlučivanje, uz navođenje koje podatke iz tih dokumenata koristi u postupanju, a koje stranka mora da dostavi uz zahtev; da li se predviđa taksa, naknada i drugi finansijski izdaci (cena usluge) i propis kojim se to utvrđuje; naziv drugog organa koji učestvuje u sprovođenju postupka i njegova aktivnost, ukoliko u postupku učestvuje drugi organ; naziv postupaka sa kojima je povezan postupak koji se opisuje; zakonski rok za postupanje organa po zahtevu stranke; da li je postupkom predviđena dvostepenost u odlučivanju; vreme važenja akta donetog u postupku, ukoliko se u postupku izdaje akt, kao i naziv akta koji se izdaje; broj podnetih zahteva na godišnjem nivou ukoliko se radi o postupku koji već postoji.
Naknadna kontrola usklađenosti postupka sa načelima uređenja i sprovođenja postupka i Metodologijom
Naknadna kontrola predstavlja kontrolu usklađenosti postupka sa načelima uređenja i sprovođenja postupka i Metodologijom, nakon donošenja propisa, upisa postupka u Registar i potvrđivanja shodno članu 12. ovog zakona.
Naknadnu kontrolu usklađenosti postupka sa načelima uređenja i sprovođenja postupka i Metodologijom, vrši nadležni organ.
Ako u postupku naknadne kontrole, nadležni organ oceni da propisani postupak upisan u Registar nije u skladu sa Metodologijom, predložiće Vladi da zaduži nadležni organ državne uprave za pripremu, predlaganje, odnosno donošenje tog propisa da isti uskladi sa Metodologijom, odnosno da drugom organu preporuči da obezbedi to usaglašavanje.
Ako je predlagač, odnosno donosilac propisa iz stava 3. ovog člana organ državne uprave pre donošenja odluke Vlade, obavezno se pribavlja mišljenje tog organa.
Obveznik upisa je u obavezi da upiše, odnosno ažurira svaki postupak za koji je nadležan u smislu ovog zakona, u skladu sa ovim zakonom i Metodologijom donetom na osnovu ovog zakona i to u roku propisanom ovim zakonom.
Obveznik upisa rešenjem imenuje i razrešava administratora organa za postupke i bez odlaganja o tome obaveštava nadležni organ, koji mu obezbeđuje pristup Registru.
Obveznik upisa određuje ovlašćena lica koja vrše upis i ažuriranje svih postupaka iz nadležnosti organa u Registar, i o tome obaveštava nadležni organ.
Administrator organa iz stava 2. ovog člana je u obavezi da blagovremeno podnese zahtev za upis, ažuriranje ili brisanje postupka nadležnom organu, u skladu sa ovim zakonom.
Po prijemu zahteva nadležni organ omogućava pristup Registru, ovlašćenim licima iz st. 3. i 4. ovog člana, najkasnije u roku od tri radna dana od dana prijema zahteva. Ovlašćeno lice iz st. 3. i 4. ovog člana unosi sve podatke o postupku u Registar.
Administrator organa iz stava 2. ovog člana vrši proveru i potvrđivanje ispravnosti podataka upisanih u Registar.
Potvrđivanje upisanih podataka iz stava 6. ovog člana, ne isključuje prethodno dostavljanje propisa nadležnom organu na mišljenje.
Uz upis podataka, obveznik upisa u Registar upisuje naziv propisa u skladu sa kojim je izvršio upis.
Obveznik upisa upisuje neporeske prihode preuzimajući podatke iz Evidencije, ukoliko su ti podaci upisani u Evidenciju.
Organ nadležan za prethodnu kontrolu iz člana 10. ovog zakona, određuje ovlašćena lica koja vrše proveru usklađenosti postupka sa ovim zakonom i Metodologijom.
Izuzetno od stava 10. ovog člana, na nivou jedinica lokalne samouprave ovlašćena lica se određuju odlukom ili internim aktom iz člana 10. stav 5. ovog zakona.
Danom stupanja na snagu, odnosno primene propisa ukoliko je odložena primena propisa, odnosno odredbi propisa, kojim se uređuje postupak, podaci o postupku postaju javno dostupni na Portalu Registra.
Danom prestanka važenja odredbi propisa kojim se uređuje postupak, postupak se arhivira.
Način funkcionisanja Registra i sadržaj portala, kao i postupak upisa, izmene upisa i brisanja postupka, povezivanja sa Pravno-informacionim sistemom Republike Srbije koji se objavljuje na internet stranama izdavača republičkog službenog glasila, kao i način potvrđivanja ispravnosti podataka, statusa registracije postupka i ostalih elemenata propisanih ovim članom, bliže uređuje Vlada, na predlog nadležnog organa.
Kontrola upisa podataka o postupku
Kontrola upisa podataka o postupku obuhvata kontrolu upisa, ažurnosti i tačnosti tih podataka.
Kontrolu upisa postupka vrši nadležni organ iz člana 10. ovog zakona.
Ako nadležni organ utvrdi da upis nije izvršen od strane obveznika upisa, odnosno da nije potvrđen, nadležni organ će pozvati obveznika upisa da u roku od osam dana izvrši upis, odnosno potvrđivanje.
Ako nadležni organ utvrdi da propisani postupak nije tačno i ažurno upisan u Registar, pozvaće obveznika upisa da ga bez odlaganja ispravi, odnosno ažurira.
Obveznik upisa i obveznik upisa u Evidenciju upisuje podatke u vezi sa novim, odnosno izmenama ili ukidanjem postojećeg postupka, odnosno neporeskog prihoda, u skladu sa propisanim rokovima i to:
1) ako je pravni osnov propis, najkasnije do dana stupanja na snagu tog propisa, osim u slučaju iz tačke 3) ovog stava;
2) ako je pravni osnov opšti akt na koji prethodnu saglasnost daje Vlada, odnosno organ državne uprave, najkasnije do dana podnošenja tog akta Vladi, odnosno organu državne uprave radi pribavljanja te saglasnosti;
3) ako je pravni osnov propis koji donosi imalac javnih ovlašćenja u vršenju javnih ovlašćenja, najkasnije do podnošenja nacrta tog akta nadležnom ministarstvu radi pribavljanja mišljenja;
4) ako je pravni osnov opšti akt imaoca javnih ovlašćenja koji ne spada u opšte akte iz tač. 1) do 3) ovog stava, do dana objavljivanja tog akta.
Postupak, odnosno neporeski prihod u Evidenciji iz stava 1. ovog člana dobija status "aktivan" u Registru, stupanjem na snagu propisa odnosno početkom primene, odnosno danom stupanja na snagu ili početka primene odredbi kojima je uređen taj postupak, odnosno neporeski prihod.
Nadzor nad primenom ovog zakona vrši ministarstvo nadležno za poslove državne uprave preko upravne inspekcije.
IVa JEDINSTVENA EVIDENCIJA NEPORESKIH PRIHODA
Nadležnost za uspostavljanje i upravljanje Evidencijom
Evidenciju uspostavlja i njome upravlja nadležni organ uz tehničku podršku organa nadležnog za eUpravu.
Evidencija predstavlja sastavni deo Registra i sastoji se iz više pojedinačnih evidencija.
Pojedinačne evidencije su vezane za propis koji čini osnov za naplatu neporeskog prihoda i za njihovo uspostavljanje, upravljanje i vođenje zaduženi su organi u čijoj je nadležnosti izrada nacrta odnosno predloga propisa kada predlagač propisa nije Vlada, a kojim se uređuje neporeski prihod.
Nadležni organ je u obavezi da obezbedi tehničke uslove za uspostavljanje pojedinačnih evidencija iz stava 3. ovog člana.
Podaci koji se upisuju u Evidenciju
Pojedinačna evidencija obavezno sadrži sledeće podatke:
1) naziv pojedinačne evidencije;
2) pravni osnov za naplatu neporeskog prihoda iz pojedinačne evidencije;
3) naziv organa odgovornog za administriranje pojedinačnom evidencijom;
4) naziv organa odgovornog za unos neporeskih prihoda;
5) vrsta neporeskog prihoda;
6) naziv primaoca neporeskog prihoda;
7) adresa primaoca neporeskog prihoda;
8) broj računa na koji se vrši uplata neporeskog prihoda;
9) datum aktivacije pojedinačne evidencije;
10) datum početka primene propisa na kome se temelji pojedinačna evidencija;
11) nivo pristupa pojedinačnoj evidenciji;
12) status pojedinačne evidencije u pogledu njene potpunosti, i
13) podatke o svakom pojedinačnom neporeskom prihodu iz evidencije.
Podaci koji se upisuju u Pojedinačnu evidenciju neporeskih prihoda
Pojedinačna evidencija iz člana 15a ovog zakona sadrži podatke o svim neporeskim prihodima, odnosno taksama i naknadama koje čine njen sadržaj.
Podaci koji se unose u pojedinačnu evidenciju za svaki pojedinačni neporeski prihod su:
1) Opšti podaci o neporeskom prihodu, koje čine:
(1) vrsta neporeskog prihoda;
(2) identifikacioni broj neporeskog prihoda;
(3) naziv neporeskog prihoda;
(4) naziv pojedinačne evidencije kojoj neporeski prihod pripada;
(5) Tarifni broj takse;
(6) Tarifni stav takse;
(7) Tarifna tačka takse;
(8) Tarifna podtačka takse;
(9) alineja.
2) Podaci za obračun visine neporeskog prihoda, koji čine:
(1) način utvrđivanja visine neporeskog prihoda;
(2) vrsta neporeskog prihoda;
(3) iznos neporeskog prihoda.
3) Podaci potrebni za uplatu neporeskog prihoda, koje čine:
(1) naziv primaoca;
(2) adresa primaoca;
(3) svrha plaćanja;
(4) broj računa na koji se uplata vrši.
Upis i kontrola upisa u Evidenciju
Obveznik upisa u Evidenciju je u obavezi da upiše, odnosno ažurira svaki podatak o neporeskom prihodu za koji je nadležan u smislu ovog zakona, u skladu sa ovim zakonom i u roku propisanom ovim zakonom.
Obveznik upisa u Evidenciju rešenjem imenuje i razrešava najmanje jednog administratora pojedinačne evidencije i bez odlaganja o tome obaveštava nadležni organ, koji mu obezbeđuje uslove za otvaranje pojedinačne evidencije.
Po prijemu obaveštenja iz stava 2. ovog člana, nadležni organ omogućava pristup administratoru pojedinačne evidencije, najkasnije u roku od tri radna dana od dana prijema zahteva.
Obveznik upisa u Evidenciju, pored administratora iz stava 2. ovog člana, može da odredi ovlašćena lica koja vrše upis i ažuriranje svih neporeskih prihoda iz nadležnosti organa u pojedinačnu evidenciju i o tome obaveštava nadležni organ kroz Evidenciju.
Administrator pojedinačne evidencije iz stava 2. ovog člana je u obavezi da blagovremeno, najkasnije u roku od tri radna dana, obezbedi pristup ovlašćenim licima iz stava 4. ovog člana zaduženim za upis, ažuriranje ili brisanje podataka o neporeskim prihodima, u skladu sa ovim zakonom.
Administrator iz stava 2. ovog člana vrši proveru i potvrđivanje ispravnosti podataka upisanih u Pojedinačnu evidenciju.
Ovlašćeno lice iz stava 4. ovog člana unosi sve podatke o neporeskom prihodu u pojedinačnu evidenciju.
Administrator iz stava 2. ovog člana može u potpunosti preuzeti ulogu ovlašćenih lica za unos podataka u pojedinačnu evidenciju i unositi i ažurirati sve podatke koji se unose o svakom pojedinačnom neporeskom prihodu.
Za tačnost unetih podataka u pojedinačnu evidenciju odgovara administrator iz stava 2. ovog člana.
Izuzetno od st. 2. i 4. ovog člana, jedinica lokalne samouprave određuje ovlašćena lica svojom odlukom ili internim aktom iz člana 10. stav 5. ovog zakona.
Jedinice lokalne samouprave su obveznici upisa podataka o neporeskim prihodima iz svoje izvorne nadležnosti, odnosno svim neporeskim prihodima koje naplaćuju i utvrđuju svojim aktima.
Podaci u Evidenciji i Pojedinačnim evidencijama moraju biti u skladu sa propisima na kojima su zasnovani.
Danom stupanja na snagu, odnosno primene propisa ukoliko je odložena primena propisa, odnosno odredbi propisa kojim se uređuje neporeski prihod, podaci o neporeskom prihodu postaju javno dostupni na Portalu Registra i koriste se za naplatu neporeskih prihoda.
Danom prestanka važenja odredbi propisa kojim se uređuje neporeski prihod, vrši se arhiviranje podataka u Evidenciji koji se odnose na taj neporeski prihod.
Izuzetno, neporeski prihod se može unositi u Evidenciju preko Registra ukoliko nije unet na način propisan čl.15a do 15g ovog zakona.
Ukoliko se neporeski prihod u Evidenciju unosi u skladu sa stavom 15. ovog člana, otvara se pojedinačna evidencija na osnovu unetih podataka, odnosno dopunjava postojeća, a nadležni organ se obraća organu obvezniku upisa u Evidenciju da pristupi imenovanju administratora i otvaranju pojedinačne evidencije, odnosno potvrdi unos u već postojeću.
Način funkcionisanja Evidencije i bliži sadržaj, kao i postupak upisa, izmene upisa i brisanja podataka o neporeskim prihodima, povezivanja sa Pravno-informacionim sistemom Republike Srbije koji se objavljuje na internet stranama izdavača republičkog službenog glasila, kao i način potvrđivanja ispravnosti podataka, statusa registracije neporeskih prihoda i ostalih elemenata propisanih čl. 15a do 15g ovog zakona, bliže uređuje Vlada, na predlog nadležnog organa.
IVb RAZMENA PODATAKA IZ REGISTRA
U cilju razmene i preuzimanja tačnih i ažurnih podataka o administrativnim postupcima i neporeskim prihodima koji se sprovode, odnosno naplaćuju od strane organa javne vlasti u elektronskoj upravi, Registar se koristi i predstavlja izvorni registar, odnosno izvornu službenu evidenciju.
Podaci iz Registra iz stava 1. ovog člana vode se u skladu sa ovim zakonom, dok se izvornost tih podataka obezbeđuje na osnovu podataka iz propisa kojim se uređuju administrativni postupci i neporeski prihodi.
Podaci iz Registra preuzimaju se u:
1) sistem elektronskog plaćanja taksi i drugih troškova za administrativne postupke i naknada za korišćenje javnih dobara preko sistema elektronske uprave Republike Srbije;
2) sistem Uprave za trezor;
3) Nacionalni spoljnotrgovinski jednošalterski sistem.
Drugi veb portali kojima upravljaju organi javne uprave koji pružaju usluge, odnosno informacije o uslugama, kao i drugi sistemi elektronske uprave, odnosno registri mogu preuzimati podatke iz Registra iz stava 1. ovog člana u skladu sa propisima.
Način prenosa podataka u sisteme iz stava 3. ovog člana i njihov sadržaj, bliže uređuje Vlada, na predlog nadležnog organa.
Prekršajna odgovornost obveznika upisa
Novčanom kaznom od 20.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj odgovorno lice obveznika upisa ako ne postupi u skladu sa obavezom iz člana 14. ovog zakona.
Obaveze organa državne uprave i imaoca javnih ovlašćenja u cilju formiranja ažurnog Registra
Obveznici upisa su dužni da najkasnije u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu uredbe iz člana 12. stav 13. ovog zakona, izvrše upis postupaka koji se odnose na privredne subjekte u Registar, u skladu sa ovim zakonom i Uputstvom za popis administrativnih postupaka, uz potvrdu administratora organa iz člana 12. ovog zakona.
Obveznici upisa su u obavezi da popišu sve administrativne zahteve koji se odnose na poslovanje u Republici Srbiji, a koji predstavljaju uslov za poslovanje i poslovno nastanjivanje, najkasnije do 1. januara 2023. godine.
Obveznici upisa su u obavezi da sve postupke iz svoje nadležnosti koji se odnose na građane upišu i ažuriraju podatke o njima u Registru, u skladu sa ovim zakonom, i to najkasnije do 1. januara 2023. godine.
Izuzetno od st. 1. i 2. ovog člana, jedinice lokalne samouprave svoju obavezu upisa postupaka mogu da izvrše do 1. januara 2024. godine.
Organ državne uprave nadležan za vođenje Registra i služba Vlade nadležna za elektronsku upravu dužni su da najkasnije u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona omoguće javnu dostupnost podataka iz Registara za postupke koji su ažurirani u Registru do dana iz stava 1. ovog člana, a u skladu sa ovim zakonom i podzakonskim propisima donetim na osnovu ovog zakona.
Nadležni organ i obveznici upisa dužni su da u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu zakona imenuju lica iz člana 12. ovog zakona.
Organ državne uprave nadležan za vođenje Registra dužan je da u roku od deset dana od ispunjenja obaveze organa iz stava 6. ovog člana, omogući obveznicima upisa korisnički pristup Registru radi svih budućih upisa, ispravki i dopuna podataka u elektronskoj evidenciji Registra u skladu sa članom 12. ovog zakona.
Podaci iz Registara koji se odnose na postupke propisane republičkim propisima, od značaja za prava i obaveze građana biće javno dostupni počev od 1. januara 2023. godine.
Registrom će biti obuhvaćeni svi administrativni postupci za građane i privredne subjekte najkasnije do 1. januara 2025. godine, u kojem roku će biti javno dostupni na Portalu eUprava, u delu koji se odnosi na Registar.
Jedinice lokalnih samouprava su u obavezi da donesu odluke ili interne akte iz člana 10. stav 5. ovog zakona najkasnije do 1. januara 2023. godine.
Izuzetak od primene pojedinih odredaba Zakona
Izuzetno od odredaba ovog zakona, Narodna banka Srbije može da koristi Registar za upis svojih postupaka i upravljanje tim postupcima u skladu sa svojim ustavnim i zakonskim ovlašćenjima, pri čemu se na Narodnu banku Srbije u tom slučaju ne primenjuju odredbe čl. 10, 11, 13. i 14. ovog zakona.
Rok za donošenje podzakonskih propisa
Podzakonski propisi za sprovođenje ovog zakona biće doneti u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni članovi Zakona o izmenama i dopunama
Zakona o Registru administrativnih postupaka
("Sl. glasnik RS", br. 109/2025)
Član 9
Obveznici upisa u Evidenciju na republičkom nivou dužni su da izvrše upis podataka o neporeskim prihodima najkasnije do 30. juna 2026. godine, a na nivou pokrajine i jedinice lokalne samouprave do 31. oktobra 2026. godine.
Član 10
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".









