Čuvanje elektronskih dokumenata - Pravnik u privredi
Zakon o arhivskoj građi i arhivskoj delatnosti ("Sl. glasnik RS", br. 6/2020 - dalje: Zakon) prepoznao je elektronske dokumente, što predstavlja bitnu novinu...
Obaveza čuvanja elektronskih dokumenata državnih organa u Srbiji
U današnje vreme nove tehnologije zauzimaju sve veći prostor u svakodnevnom radu subjekata u javnom i privatnom sektoru...
Avansne eFakture su obavezne nezavisno od toga da li će promet dobara ili usluga biti izvršen u istom ili drugom poreskom periodu
Elektronska faktura je zahtev za isplatu po osnovu transakcija sa naknadom...
Prodaja digitalnih proizvoda i usluga na internetu
Prodaja digitalnih proizvoda i usluga podrazumeva brzu isporuku digitalnim putem te doprinosi uklanjanju prepreka razvoju prekogranične e-trgovine...
Rasvetljavamo 6 najvećih zabluda o elektronskom fakturisanju
Svedoci smo velike tehnološke promene i tranzicije koja se ogleda u sve većem širenju elektronskih aplikacija i servisa u finansijskom i poreskom sistemu, kako u svetu, tako i kod nas.
Značaj dostave u online prodaji (webshop)
Dostava u online prodaji – webshop. Rokovi i troškovi dostave. Vreme i načini isporuke. Značaj izbora kurirske službe
Koja je razlika između SEF i SUF – upravljanje elektronskim fakturama
U čemu se sastoji razlika između Sistema elektronskih faktura - SEF i Sistema za upravljanje fakturama – SUF
Uslovi za obavljanje elektronske trgovine
U skladu sa članom 10. Zakona o trgovini (dalje: Zakon) trgovina je privredna delatnost koja predstavlja skup poslovnih aktivnosti u vezi sa nabavkom i prodajom robe, kao i pružanje usluga sa ciljem ostvarivanja dobiti.
Kako da se registrujete i prijavite na SEF
Detaljno objašnjenje u koracima. Dodavanje novog korisnika na SEF. Pitanja i odgovori vezani za registraciju i prijavu
Razlika između fiskalizacije i eFaktura
Za razliku od fiskalizacije, elektronske fakture se izdaju u prometu koji nije promet na malo, tj. u prometu između određenih privrednih subjekata (B2B: Business to Business).
Poslovna dokumentacija i digitalno upravljanje
U radu svake firme, bilo da se radi o preduzetniku (paušalcu) ili o velikoj poslovnoj strukturi kao što je korporacija, generiše se veliki broj dokumenata.
Zašto su važni podzakonski akti Zakona o elektronskom fakturisanju?
Sva podzakonska akta počinju sa primenom od 1. januara 2022. godine.
Šta sve spada u elektronsko poslovanje
Elektronsko poslovanje na današnjem nivou možemo podeliti na:
- 1. e-trgovinu – obuhvata kupovinu i prodaju proizvoda, usluga i informacija putem interneta
- 2. e-bankarstvo – predstavlja poslovanje na relaciji banka-klijent
- 3. e-upravu– predstavlja elektronsko poslovanje u upravi ili administraciji. E-poslovanje ovog tipa omogućava državi da kako građanima tako i kompanijama obezbedi informacije i javne usluge na što efikasniji način.
- 4. m-trgovina (mobilna trgovina) – obavlja se isključivo u bežičnom okruženju. Dobar primer ovog poslovnog modela jeste GooglePlay prodavnica ili AppleStore, gde se kupovina na Internetu obavlja preko mobilnog telefona.
Osnovi ciljevi e-poslovanja jesu – automatizacija poslovnih proces, smanjenje ukupnih troškova, kao i stvaranje kvalitetnog odnosa sa klijentima kao čiji rezultat će se pojaviti profit – a savremene informaciono-komunikacione tehnologije omogućavaju ostvarenje upravo tih ciljeva.
Koje su prednosti e-poslovanja?
Prednosti elektronskog poslovanja su mnogobrojne, a najvažnije među njima jesu:
- - Povećanje efikasnosti - zasniva se na bržem protoku informacija, boljoj koordinaciji aktivnosti i manjem obimu ljudskog rada.
- - Mogućnost preduzeća da poveže interne i eksterne procese
- - Konstantno širenje tržišta poslovanja – jačanje na nacionalnom tržištu, kao i mogućnost širenja na internacionalno uz minimalna ulaganja
- - Globalna dostupnost interneta u svakom trenutku – potencijalnim kupcima omogućuje pristup dostupnim proizvodima i uslugama, 24 časa dnevno, 7 dana u nedelji, često po jeftinijim cenama, te je proces kupovine praktičniji, a mogućnost konverzije povećana.
- - Smanjenje troškova poslovanja – manje papirne dokumentacije / transakcijski troškovi kojima su izloženi kupci I proizvođači su smanjeni, minimalno prodajno osoblje, nema naknada za zakup objekta u kom bi se nalazilo fizičko prodajno mesto
- - Velika mogućnost adaptacije zahtevima kupaca
- - Smanjena količina grešaka – mogućnost brzih ispravki u slučajevima kada je tačna informacija od ključnog značaja, a bez troškova štampanja papirnih dokumenata i njihove isporuke
- - Dodatne pogodnosti za kupce: komfor, popusti za onlajn trgovinu, pretraga uz pomoć filtera, podsetnici o popustima i još mnogo toga
Koji modeli e-poslovanja postoje?
1. KOMPANIJA – KUPCU (B2C – Business to Customer)
Prodavac je u ovom slučaju organizacija, a kupci su pojedinci (fizička lica). Obuhvata maloprodajne transakcije između kompanija i individualnih potrošača čija je efikasnost znatno unapređena: kreiranje i isporuka sadržaja, elektronska maloprodaja, posredovanje u različitim tipovima transakcija. Odličan primer ovakvog modela poslovanja jeste kompanija Amazon.
2. KOMPANIJA – KOMPANIJI (B2B – Business to Business)
Ovde su i prodavci i kupci poslovne organizacije, a elektronsko poslovanje između njih odnosi se na automatizaciju poslovnih procesa elektronske trgovine i stvaranje elektronskog tržišta. Transakcije ovog tipa čine 80-85% ukupnih prihoda od e-trgovine na Internetu.
3. KUPAC – KUPCU (C2C – Customer to Customer)
Podrazumeva poslovni model gde jedno fizičko lice prodaje proizvode i usluge drugom fizičkom licu. Ovde se, dakle, povezuju krajnji korisnici proizdvoda ili usluga putem posredstva treće strane u e-trgovini, a to je na primer neki aukcijski sajt kao što je eBay.
4. KOMPANIJA – ZAPOSLENOM (B2E – Business to Employee)
Ovde je reč o odnosu poslodavca ka zaposlenom, te su primeri ovog tipa elektronskog poslovanja zahtevi za godišnji odmor, kalendari, platni listići.
5. DRŽAVA – KOMPANIJI (G2B – Government to Business)
Usluge koje državna uprava pruža preduzećima.
6. DRŽAVA – GRAĐANINU (G2C – Government to Citizen)
Usluge koje državna uprava pruža građanima.
7. DRŽAVA – DRŽAVI (G2G – Government to Government)
Elektronsko poslovanje između različiih organa državne uprave.
Koje su ključne osobine e-poslovanja?
- rasprostranjenost
- univerzalni standardi
- strukturiranost
- vizuelizacija
- multimedijalnost
- informacione tehnologije
Da li otkupni list i otpremnica mogu da budu u formi elektronskog dokumenta?
Saglasno odredbi člana 29. ovog zakona, trgovac je dužan da poseduje isprave o proizvodnji, nabavci i prodaji robe naročito sa podacima o:
Elektronsko plaćanje za pravna lica i preduzetnike
U slučaju kada privredno društvo ima kartone deponovanih potpisa kod banaka na osnovu kojih vrši i elektronsko plaćanje obaveza - da li je potrebno da pre plaćanja ima i ručno potpisane naloge od strane
Obavljanje platnog prometa sa inostranstvom putem PayPal radi naplate po osnovu elektronske kupoprodaje roba i usluga
Saglasno odredbi člana 2. stav 1. tačka (1) Zakona o deviznom poslovanju ("Sl. glasnik RS", br. 62/2006, 31/2011, 119/2012 i 139/2014 - dalje: Zakon)
Elektronska prodaja robe fizičkim licima u inostranstvu i naplata preko domaće platne institucije
Saglasno odredbi člana 2. tačka (3a) Zakona o deviznom poslovanju, u smislu ovog zakona, platna institucija je rezident - pravno lice sa sedištem u Republici koje ima dozvolu
Čuvanje evidencija u elektronskoj formi od strane trgovca
U skladu sa odredbom člana 10. ovog pravilnika, Knjiga evidencije se vodi u pisanom obliku, ručno ili elektronski, tako da omogućava uvid i kontrolu prometa. Saglasno stavu 3. ovog člana pravilnika, kada se Knjiga
Inspekcijski nadzor programa za elektronsko poslovanje: prava i obaveze privrednih subjekata
Inspekcija je ovlašćena da, u skladu sa svojim delokrugom, u postupku inspekcijskog nadzora, prilikom izvođenja dokaza, odnosno sprovođenja radnji radi utvrđivanja...
Postprodajne obaveze: koje su obaveze trgovaca na internetu - vodič za e-trgovinu
Proces komunikacije sa potrošačem se ne završava prilikom isporuke i naplate. Zakon o zaštiti potrošača definiše obaveze trgovca nakon izvršene kupovine.
Faza kupovine: koje su obaveze trgovaca na internetu - vodič za e-trgovinu
Poručivanje igra najvažniju ulogu u trgovanju preko interneta. S jedne strane, prodavci treba da se potrude da ceo proces bude što kraći i jednostavniji, kako potrošači ne bi odustali od kupovine.
Informisanje potrošača: koje su obaveze trgovaca na internetu - vodič za e-trgovinu
Cilj ovog priručnika je da obezbedi osnovne informacije o obavezama trgovaca, kako bi proverili da li elektronsku trgovinu obavljaju u skladu sa zakonom i pravilima dobre prakse.
Šta donosi novi Zakon o elektronskom fakturisanju
Zakonom o elektronskom fakturisanju ("Sl. glasnik RS", br. 44/2021 - dalje: Zakon), koji je donela Narodna skupština Republike Srbije na Devetoj sednici Prvog...
Standardi elektronskog fakturisanja i sadržina elektronske fakture
Odredbama člana 6. uređeno je da se elektronska faktura izdaje i prima u skladu sa srpskim standardom elektronskog fakturisanja.
Dostavljanje i čuvanje elektronskih faktura
Prema našim važećim propisima, faktura može da bude sačinjena u papirnom i elektronskom obliku. Međutim, papirna forma faktura, ako ne bude promena u propisima, uskoro će postati prošlost...
Koje su mogućnosti upotrebe elektronske table kod poslodavca za vreme covid pandemije?
Nakon proglašenja vanrednog stanja doneto je niz uredbi, naredbi i zaključaka nadležnih državnih organa radi suzbijanja i sprečavanja širenja zarazne bolesti covid - 19...
Dostavljanje IOS obrasca u elektronskom obliku – usaglašavanje potraživanja i obaveza
Polazeći od odredbi člana 9. stav 1. Zakona o računovodstvu, propisano je da se knjiženje poslovnih promena na računima imovine, obaveza i kapitalu...
Postupak elektronskog javnog nadmetanja
Za pristup portalu elektronskog javnog nadmetanja registrovani korisnik treba da poseduje softver za čitanje kvalifikovanog elektronskog potpisa i kvalifikovani...
Čuvanje poslovne dokumentacije u elektronskoj formi
Koji su rokovi poslovne dokumentacije koje se čuva u elektronskoj – digitalnoj formi. Zakonski okvir i tumačenje / Saznajte sve o elektronskom poslovanju.
Koje su nove obaveze za privredne subjekte povodom novog Zakona o arhivskoj građi?
Unapređenje u čuvanju arhivske građe. Novim Zakonom omogućeno je čuvanje arhive u elektronskom – digitalnom obliku / Saznajte sve o elektronskom poslovanju.