Zastava Bosne i Hercegovine

PODNOŠENJE ZAHTEVA NADLEŽNOM ORGANU ZA DAVANJE MIŠLJENJA O PRIMENI PROPISA: Kako postupiti ako Ministarstvo finansija na isto pitanje da dva različita mišljenja?


Ministarstvo finansija uvelo je praksu od 2005. godine da krajem svakog meseca u svom Biltenu na zvaničnom sajtu objavljuje Mišljenja na osnovu kojih privrednici, i svi zainteresovani građani koji imaju potrebu za dodatnim tumačenjem i razjašnjenjem nekog zakona, dobijaju pravu informaciju.

Međutim, u praksi se dešava da odgovori na isto pitanje, odnosno objavljena mišljenja, ne budu isti.

Poreska savetnica Zvezdana Pisarević kaže da se događalo da ministarstvo u Biltenu da jedno mišljenje, a zatim u sledećem izdanju ili nekoliko meseci kasnije, za istu situaciju iznese sasvim drugačiji stav.

“Pošto mišljenja nemaju snagu zakona i podzakonskih akata, gde se tačno zna datum stupanja na snagu, ja obično uzmem kasnije (mlađe) mišljenje kao merodavno, sledeći logiku izmene zakona, gde izmena zamenjuje staru varijantu. Zakon o poreskom postupku i poreskoj administraciji ("Sl. glasnik RS", br. 80/2002, 84/2002 - ispr., 23/2003 - ispr., 70/2003, 55/2004, 61/2005, 85/2005 - dr. zakon, 62/2006 - dr. zakon, 63/2006 - ispr. dr. zakona, 61/2007, 20/2009, 72/2009 - dr. zakon, 53/2010, 101/2011, 2/2012 - ispr., 93/2012, 47/2013, 108/2013, 68/2014, 105/2014, 91/2015 - autentično tumačenje, 112/2015, 15/2016, 108/2016, 30/2018, 95/2018, 86/2019, 144/2020, 96/2021 i 138/2022) definiše da su mišljenja obavezujuća za Poresku upravu, ne pominje poreske obveznike, pa tako uvek kada koristim neko mišljenje odštampam isto i priheftam uz fakturu ili obračun gde sam koristila objašnjenje iz baš tog dokumenta. Ukoliko je kasnije izašlo drugačije mišljenje, ja se držim toga da sam postupila prema dokumentu koji sam trenutno imala”, objašnjava sagovornica.

Takođe, prema njenom iskustvu, dešava se i da na postavljeno pitanje (uz plaćenu taksu) Ministarstvo nikada ne dostavi mišljenje u pisanoj formi.

“Eventualno odgovor može biti objavljen u nekom od narednih Biltena. To je moje lično iskustvo, pisala sam Ministarstvu finansija i postavila pitanje, priložila dokaz o plaćenoj taksi, ali povratnu informaciju nisam dobila. Posle nekoliko meseci u jednom Biltenu sam videla odgovor na moje pitanje, ali tada je bilo kasno za upotrebu jer je sporna situacija već bila rešena”, navodi Pisarević.

Svaki individualno podnet zahtev Ministarstvu finansija za mišljenje u vezi sa nekim poreskim problemom se naplaćuje. Zapravo, ne naplaćuje se mišljenje, već se plaća administrativna taksa.

Zakon o poreskom postupku kaže da “poreski obveznik ima pravo da od Poreske uprave besplatno dobije informacije o poreskim propisima iz kojih proizilazi njegova poreska obaveza, a ako je neuk i osnovnu pravnu pomoć, što omogućuje da prijavi i plati porez, obračuna i plati sporedna poreska davanja, u skladu sa propisima”.

Moje iskustvo je da obično ne znaju odgovor na moja pitanja ili možda znaju odgovore samo na jednostavna pitanja koja mogu da postave fizička lica, dok su moja uvek bila kompleksna”, smatra poreska savetnica.

Na sajtu Ministarstva finansija nalazi se objašnjenje koliko košta mišljenje, na koji način se dostavlja i kako se formira poziv na broj odobrenja u uplatnici.

Međutim, u skladu sa Zakonom o republičkim administrativnim taksama ("Sl. glasnik RS", br. 43/2003, 51/2003 - ispr., 61/2005, 101/2005 - dr. zakon, 5/2009, 54/2009, 50/2011, 70/2011 - usklađeni din. izn., 55/2012 - usklađeni din. izn., 93/2012, 47/2013 - usklađeni din. izn., 65/2013 - dr. zakon, 57/2014 - usklađeni din. izn., 45/2015 - usklađeni din. izn., 83/2015, 112/2015, 50/2016 - usklađeni din. izn., 61/2017 - usklađeni din. izn., 113/2017, 3/2018 - ispr., 50/2018 - usklađeni din. izn., 95/2018, 38/2019 - usklađeni din. izn., 86/2019, 90/2019 - ispr., 98/2020 - usklađeni din. izn., 144/2020, 62/2021- usklađeni din. izn., 138/2022, 54/2023 - usklađeni din. izn., 92/2023, 59/2024 - usklađeni din. izn. i 63/2024 - izmena i dopuna usklađenih din. izn.) i tarifom republičkih administrativnih taksi kao sastavnim delom zakona, propisano je plaćanje takse za zahtev za davanje tumačenja, objašnjenja, odnosno mišljenja o primeni republičkih propisa, fizičkom licu u iznosu od 2.010 dinara.

Takođe, takse za zahtev za davanje tumačenja, objašnjenja, odnosno mišljenja o primeni republičkih propisa pravnom licu, odnosno preduzetniku, odnosno fizičkom licu upisanom u poseban registar, koje obavlja delatnost slobodne profesije uređenu posebnim propisom, naplatiće se u iznosu od 16.270 dinara.

“Na prvi pogled izgleda da fizičko lice plaća 2.010 dinara, a firma 16.270, međutim potrebno je platiti oba iznosa, tačnije ukupno 18.280 dinara, i savetujem da se iznosi plate na dve odvojene uplatnice, iako je isti žiro račun u pitanju, jer može da se dogodi da neki birokrata kaže: “ovu taksu od dve hiljade niste platili, odbija se zahtev. A ovu drugu taksu što ste platili više - podnesite zahtev za povraćaj više plaćene takse, pa ćemo vam novac vratiti”. Zato je bolje dva puta platiti proviziju nego čekati da država vrati novac, jer jednostavno gubimo vreme. Naravno ovo je samo moja pretpostavka, na bazi iskustva sa radom državnih organa”, zaključuje poreska savetnica Zvezdana Pisarević.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Vebsajt Biznis, Ljiljana Begović, 27.09.2024.
Naslov: Redakcija